Premiär för spel i Swedish Rapid chess

Förra onsdagen kände jag mig inte helt bra så jag avstod från spel i ovanstående lagmatch.  Då jag verkligen tycker om tidskontrollen kände jag att jag ville prova att spela igår.  Inte så lysande resultat varken för mig eller mitt lag tyvärr men det var roligt att spela.  Hade många intressanta partier som har varit spännande att gå igenom.  Jag har lärt mig mycket och det var en bra känsla att spela med.  
 
Man kan fråga sig hur det kommer att bli med online-chess i framtiden.  Kommer denna ökning att kvarstå när allt är över efter Corona ?   Jag tror inte det då säkert många som jag längtar efter att spela en turnering på plats och inte bara över en datorskärm.  
 
Jag har alltild spelat mycket online för att träna öppningar och lära mig,  och ser det som ett bra komplement till all övrig schackverksamhet.  Vi får se vad som händer framöver och det ska bli mycket spännande vad som blir nästa stora schackturnering i Sverige som spelas på plats.  
 
Jag tog bara 1 1/2 poäng igår på åtta parter men kunde ha blivit ett till om jag varit lite alert.  Nedan ställning har jag svart mot JImmy Mårdell.
 
 
 
Jag drog 37 - Sxc4 ?  Här finns ju det trixiga.  37 - Td2 !  När tornet slås kommer springargaffel på f3 och plötsligt har jag pjäs mer.  Jag hade tidsnöd så jag såg det inte men borde ha sett det då det är ett vanligt tema.  Ingen slump att tornet och springaren är kända för att samverka bra tillsammans.  
 
Det fanns en del kvinnliga spelare med igår.  Wasa vann och hade tolv spelare i laget. Därav fanns WGM Laura Rogule från Lettland som vann alla sina åtta partier. 
 
Som jag skriver ibland fascineras jag av temat instängt torn.  Här fick jag ännu en ställning till min samling.   Nedan har Laura Rogule  svart  mot Thommy Sundin . 
 
 
 
Vit är vid draget och måste naturligtvis göra 41 Ta8. Istället skedde 41. a5 ? Efter 42. Kb8 var det bara att ge upp då tornet går förlorat.  
 
En mycket originell ställning med ett instängt torn då det finns så mycket fri yta på brädet.  Man kan fråga sig varför tornet prompt måste ställa sig på på a7, men så är ju schack ibland... 
 
 
0 kommentarer