Dags igen för Sweden Rapid Chess

Det är verkligen full fart med online schacket just nu och det är en märklig utveckling.  Känns som en explosion.  Personligen tror jag det kommer att gå tillbaka men att det ger många idéer för framtiden.  
 
En sak jag själv tycker är roligt när jag spelar online är att jag får chans att träna mina öppningar. När jag spelar vanligt närschack tänker jag alltid när jag förlorat ett parit att den varianten måste jag kolla på och så glöms det bort.  Nu kan jag kolla direkt efter partiet och det är  bra och inspirerande.  

Jag har också tänkt på det att visst kan man sakna att inte se en motståndare men samtidigt är ju schack så magiskt och spännande i sig själv. Man kan ju inte ta bort känslan av att inte veta vilket drag som ska dyka upp oavsett om man ser motståndaren eller inte.  Det är ju samma sak om man har långa mejldialoger till någon man inte träffar men man kan ändå få energi och styrka och känna sig glad.   
 
Ikväll var det dags igen för Sweden Rapid Chess och det var som vanligt spännande och intressanta partier.  Jag gjorde det jag skulle men spelade inte så bra mot mina högre rankade motståndare men kan ge dem en eloge att de spelade väldigt bra. Jag  hade helt enkelt  inte mycket att säga till om.  
 
Mot Carlos Törnberg från Linhamns SK gjorde jag några tvivelaktiga drag i öppningen som vit men lyckades kämpa mig upp för att komma lite bättre.  Precis när jag gjort det gör jag ett misstag så han får tillfälle att offra damen mot två torn och får bekvämt spel och vinner.  
 
Min lagkamrat Mikael Näslund mötte också Carlos och vann snabbt efter 21 drag som svart.  Det blev ett riktigt fyrverkeri i nedan ställning.  
 
 
 
14.- Se4!  Härligt drag att få in med motståndarens kung i centrum.   15  fxe4 Dxg5 16 Ke1 Txe4
17. Le2 Txd4 18. Dxa3 Dd2 19.Kf1 Tf4 20 Df3 Txf3 21. gxf3  Te8 uppgiviet.   
 
I söndags var jag inte med och spelade men jag kollade på en del spännande partier. 
 
Anders Dromberg från Kristallen hade ett intressant slutspel som svart mot GM Bassem Amin .
 
Se ställning nedan.  Här gick Anders fel med kungen och förlorade partiet.  Det visar sig att det finns bara ett kungsdrag i ställningen som håller remi.
 
 
 
 
 
 
Nämligen 53.  Kb3 ! Rätt fascinerande för vid en ytlig anblick ser det ut som vit vinner kapplöpningen överlägset men det lurar en patt i vassen..  
 
Det kan följa.  54 -g7 55. c3 g8 D 56. c2 Ke5 57  Kb2 Dg2 59. Ka1  och svart  kan inte vinna då det finns pattmotivet att spela på om svart tar bonden. 

Ett känt tema som är roligt och lärorikt att se i praktiskt spel. 
 
Mycket roliga saker kan hända när man spelar schack online fast man inte ser varandra.  Jag mötte en motståndare häromdagen som skrev på chatten under partiet att det var en ära att få spela mot mig.  Jag brukar inte chatta när jag spelar men kunde inte låta bli att smickrad skriva tillbaka och tacka honom för vänliga ord.  Behöver jag säga hur partiet gick.. Jag förlorade som en sten!   Fokusering är viktigt.  Både i närschack och schack på nätet.  
0 kommentarer