Nils Grandelius analyserar

Har varit ovanligt tyst från min blogg av många olika skäl.  Vi var i Spanien för några veckor sedan och fick åka hem i all hast medan landet stängdes ned.  Riktigt dramatiskt och nervöst !  Har tagit tid att hämta sig.  Allt gick väldigt fort när det förändrade sig och så även här i Sverige om man tänker på att Allsvenskan ställdes in på fredagkvällen samma helg den skulle spelas.  Själv hade jag bokat biljett på lördagen för att kunna spela i mitt lag och  jag var  tacksam att vi hade biljetter för att kunna åka hem så tidigt som möjligt och innan karantän trädde i kraft. 
 
LIte tomt nu eftersom det inte finns schackturneringar och vi skule ha haft en rolig match med ett damlag som spelade mot Stockholms Schackförbundss styrelse förra veckan men det är inte mycket at göra.  Nu är det viktigaste av allt att vi kan få stopp på smittspridning och stopa Corona.  
 
Jag har varit lite trött sedan jag kom hem men nu börjar jag hitta tillbaka till schackglädjen igen.  Det är fju faktiskt så att är man schackspelare har man aldrig tråkigt. 
 
Sveriges schackförbund är väldigt aktivt med att hitta på nya saker.  Förutom onlineturneringar bjuds vi spelare på olika videos.  Jag var nyfiken på  serien Nils Grandelius analyserar och ikväll gick jag igenom rond 7  i  Kandidaturneringen.   Nils gick igenom partiet som Maxiem Vachier - Lagrave vann mot Ian Nepomniachtchi som vit i ett franskt parti.   Mycket underhållande, givande och lärorika kommentarer av Nils.
 
Sedan roade jag mig med att gå igenom samma parti där Daniel King kommenterade.Reptetion är studiernas moder som man brukar säga.   De hade båda - vilket naturligtvis är vädigt  bra - liknande kommentarer.  Känns tryggt för då vet man att schackets fundamentala lagar följs.  Nils Grandelius kritiserade skarpt ett drag som Nepo gjorde och samma sak gjorde Danilel King och båda föreslog samma alternativ för att ändå hålla ett visst  liv i spelet.   
 
Nils Grandelius förklarade en sak på ett bra sätt och det är precis vad man behöver som klubbspelare.  Se ställningen nedan. 
 
 
 
Hade jag haft vit här hade jag nog försökt att stånga pannan blodig med angrepp mot f7 men som Nils förklarade är det lätt att gardera den punkten.  Istället ska vit fokusera på damflygeln  och dra nytta av att svart har tornet instängt på h8  och dubblera sina torn på b-linjen.  Därför är 16 Dd1! ett fint drag.  Just sådana drag som tyder på stor förståelse och långsiktighet.   Det som hände i partiet var att vit vann på samspelet mellan tornen  och den starka b-linjen.  När svart äntligen kunde dubllera sina torn hade det tagit för lång tid och vit kunde kontra på andra flygeln.  
 
Det var rond 7  och den sista rond som spelades i Kandidaturneringen.  Jag tyckte först att det var bra att turneringen blev av men inser nu hur fel det var.  Det räcker för att se intervjun med Alexander Grischuk efter beslutet, för att känna starkt  vad spelarna utsattes för..  Schack är att gå in i en annan värld men går helt enkelt inte alltid.  Måste ha varit en otroligt lättnad att stta på planet hem. 
 
Snart är det påsk och kanske kan det bli en online- turnering istället för Norrköping.  Spännande.  Många är rädda för fusk när det är långpartier på internet men jag tror inte man vill fuska faktiskt.  Däremot känns det kanske lite väl långt med sådan tidskontroll och jag tror personligen 15 minuters är mer lagom. 
 
0 kommentarer