Schackminnen

Bo Hedlund skapade en tråd på Facebook om roliga schackminnen.  Mycket bra initiativ och skulle kunna bli ett ämne till en bok när man tänker efter.  Så mycket händer när man händer schack och vi är många som har mycket att dela med oss av det. 
 
Många berättar om felaktiga drag vilket är naturligt på sätt och vis om man tänker på tidsnöd  samt att hjärnan verklgen kan spela en ett spratt under ett schackparti.   Jag har själv ett sådant exempel som hände för längesedan under en turnering i Västerås.  Jag var väldigt pressad och kungen såg ut att ha hamnat i ett mattnätt.  Som genom ett under klarar jag mig undan och jag vinner partiet.   Minns hur jag tänkte att vad skönt att det fanns en väg ut för kungen men det gjorde det faktiskt inte. MIn dåvarande sambo som också var med i turneringen kom rusande mot mig med upprörd blick och sade att så där gör man inte.  " Kungen får inte gå två steg! "  Jag kände mig helt förvirrad och förstod inget alls men det visade sig att jag flyttat kungen två steg och varken jag eller min motståndare hade märkt det   Troligtvis en inneboende önskan att fly undan men självklart regelvidrigt.  Jag kände mig väldigt dum efteråt kan jag säga.  
 
Ett annat fascineraden schackminne är från Olympiaden i Jerevan 1996.  Den resan kommer jag aldrig att glömma.   Vi flög med Aeroflot och bara det...  När vi landade i Moskva skulle vi byta plan till Jerevan vilket visade sig vara lättare sägt än gjort. Alla bara skakade på huvudet när vi frågade och inte ens personalen var villig att hjälpa till.  Tills sist kom det fram en man som såg vår vår belägenhet och sade att han kunde hjälpa oss när vi talade om vilken flygplats vi behövde komma till.   Från ingenstans kom det plötsligt en stor buss och han sade att han kunde skjutsa oss.  Vi var ganska många personer då det var både damlaget, och laget för öppna klassen samt lagkaptenen.   Sagt och gjort och vi hoppade in i bussen och när vi börjar åka talar mannen om att han vill ha 100 dollar för att skjutsa oss.  Först protesterade lagkaptenen men både han och vi andra  insåg att det bästa var att betala.  

Det var en kort sträcka vi åkte men jag hann tänka många tankar under denna resa.  Det var mörkt och vi visste inte vart vi skulle ta vägen och vi var alla turister med pengar med oss.  Tankarna började att komma som  att mannen som körde var i maskopi med ryska maffian som väntade på oss i en mörk skog.  Ruggigt minst sagt och jag kan än idag rysa när jag känner känslan..Inte helt otänkbart scenario. 

Nu verkar det som mannen var nöjd att få sina 100 dollar och vi kom fram till rätt flygplats och kunde börja köa för att gå  på planet till Jerevan.  Det var en trängslel utan like och inget kösystem alls och när det blev min tur var platserna slut.  Otur kan man tycka men jag fick faktiskt sitta i business class istället vilket var lite roligt och oväntat.  
 
Slutet gott allting gott och vi kom alla fram till OS i Jerevan.  Finns mer att berätta om det och kan säga att jag kommer aldrig glömma gästrfriheten och alla vänliga människor där.  

Livet  med schack online fortsätter och jag har börjat lösa problem på Chess24 igen. Ibland kommer jag igång men tappar fart ,men målet är att det ska hålla i sig och jag ska lösa några problem varje dag.  Vill även få upp min ranking där men ligger envist på 1800 och stampar.  Nu får man säga att problem på Chess 24 är ganska svåra. 

Jag tycker Lichess är en bra site men just deras problem har inte samma nivå som Chess24.   

Jag kan bjuda på ett problem jag kämpade med igår kväll som inte var så lätt.  
 
Vit har precis spelat Kf1 och det är svart som drar. 
 
 
 
Det är så lätt när man ser lösningen... Ilustrerar också styrkan med angrepp när det är olikfärgade löpare. 
1 kommentar
Bo Hedlund

Resor till och från schackarrangemang, där finns fasansfulla
exempel att ta fram. Nåt mer får det nog bli ur minnesbanken.

Svar: Hej Bo, som jag skrev var det ett bra initiativ av dig att ta upp ämnet på Facebook. Sedan vad jag väljer att skriva om här i min blogg är något annat ! Min resa till Olympiaden i Jerevan var minnesvärd ur både positiv och negativ aspekt. En olympiad är otrolig att vara med om !
Susanna Berg Laachiri