Att bemöta krokigt schack

Helgen är slut och en  ny vecka väntar.  
 
Har blivit mycket schack i helgen och kanske har  jag spelat lite mer än jag borde.  Det är lätt att ryckas med och att det blir för mycket när man spelar på internet.  Ungefär som att tänka att bara ett parti till... Speciellt om man förlorar och det är en farlig känsla. 

Jag började faktiskt dagen med att spela ett blixtparti på Lichess.   Brukar göra det och det är ett trevlig start på dagen.   Jag fick möta en spelare som spelade hur konstigt som helst och jag kom inte så bra trots det och fick problem med tiden.   Som tur är lyckades jag tråckla ihop ett mattnät och eftersom han spelade så fort som möjligt för att vinna på tid mot gick han i fällan.  Jag vann och nu är det dags att starta arbetsdagen.  

Apropå min rubrik har jag svårt att bemöta krokigt schack.  Ett problem är att jag blir provocerad och det är ingen bra känsla.   Jag gick igenom mitt parti jag spelade nu och  jämförde mina drag med datorns och ser att jag har för bråttom.  Istället för att ta tid på mig och konsilidera min ställning så forcerar jag.   

inser mer och mer att nyckelordet för att spela schack är lugn och fokusering.  Samt kanske det viktigaste av allt.  Det ska vara roligt! 
0 kommentarer