Tillbakablick på damturneringen Hilleröd

Alltid trevligt när det anordnas damturneringar och för en tid sedan gick en sådan av stapeln i Hillreöds schackklubb regi.  
 
Jag tycker vår egen representant från Sverige Margarita Zaritovskaja gjorde en klart godkänd insats med 4 poäng av nio.  Hon fick dessutom inbjudan bara några dagar innan turneringen skulle starta.  Det förvånar mig att hon eller någon annan från Sverige inte var med i planeringen från början om jag ska vara ärlig.  Viktigt med ett utbyte de nordiska länderna emellan och värdefullt. 
 
Jag vet vad jag talar om då jag anordnat en del damturneringar tillsammans med Eva Jiretorn.  Det låg mycket arbete bakom det men som alltid nyttigt att se hur det går till bakom kulisserna. Det var också andra tider då eftersom tekniken inte var utbyggd då som det är nu.  Vi faxade både till spelare och de olika schackförbunden.  E-post fanns inte på samma sätt och min telefonsvarare brukade vara nedringd av meddelanden när jag kom hem från jobbet på kvällarna.  
 
En som var med och spelade på den tiden var Esmat Guindy som även var med nu och spelade i Hilleröd.  Jag har ett speciellt minne från henne eftersom hon gav en present till Eva och mig som tack för turneringen.  Minns än idag hur det värmde.  Det är inte så vanligt tyvärr och jag var inte heller så van att göra sådant när jag spelade turneringar.  Idag försöker jag komma ihåg hur mycket sådant betyder och speciellt när det är slutna ibjudningsturneringar. 
 
En annan gammal bekant är Sheila Barth Stanford. Sist vi träffades var i en trevlig öppen turnering på den vackra ön Leros i Grekland.  Tiden rusar iväg och det är snart tio år sedan.  
 
Sheila spelade stabilt i hela tuneringen och fick en fin andraplacering. Partiet mot vinnaren Magdalena Miturova  var välspelat. Efter några tveksamma drag  som svati i öpningen av Magdalena  kom Sheila bra men i mittspelet började ställningen bli mer balanserad men efter återigen några tveksamma drag från Magdalena tog Sheila kontrollen. 
 
 
 
Här har svart precis spelat 44.  - Lxg2,  Det är forcerad matt i några drag och löparen behöver inte slås utan här finns annat att fokusera på. 
 
45. Dd8 Kg746. Le5 Kxg6 47 Df6 Kh5 48. Df5 Kh6 49 g4 uppg.
 
Idag har varit en dag då jag spelat mycket på Chess 24 och många intressanta partier.  Jag analyserar alltid mina partier efteråt med dator men nu känner jag att det inte ger mig så mycket och jag behöver något annat.  Jag gör samma misstag gång på gång känns det som.  Har därför bestämt mig att jag ska läsa en schackbok från pärm till pärm.  Har bestämt mig för det så många gånger men nu ska jag lyckas. Att bara spela massa partier passar inte mig utan jag vill få de aha-upplevelser det ger att lära sig nya saker.  
 
Vi får se hur det går den kommande veckan och som alltid en utmaning att balansera schack och arbetsliv men helt ömöjligt ska det inte vara. 
1 kommentar
Håkan Winfridsson

Det var ett antal svenska damer tillfrågade när de satte ihop turneringen men alla hade tackat nej till att delta men så fick kinesiskan problem pga coronaviruset och de behövde någon med 1900+ som kunde hoppa in på någon dags varsel. Det fanns inte speciellt många att välja på då. De fick några namn av mig och Margo sade ja.

Svar: Aha, då förstår jag och vad bra att det var några svenska damer tillfrågade. Synd ändå för det betyder så mycket att kunna förbereda sig när det handlar om en sluten turnering men Margo gjorde bra ifrån och säkert nyttig turnering.
Susanna Berg Laachiri