Social samvaro och allsvenskan

Dagen efter allsvenskan och har fått mig att fundera lite på hur viktigt det är med den sociala samvaron när man spelar i lag.  Vi vet ju alla att det inte längre är fikapauser när man spelar.  Förr i tiden hade man en trevlig fikapaus och fick tid att prata både med det egna laget och motståndarlaget.  Sådant betyder mycket. Man kan fråga sig om det betyder mer när man är kvinnlig spelare men det tror jag faktiskt inte.  
 
På alla de turneringar jag varit på och spelat har det gått  allra bäst när jag haft trevligt sällskap med mig.  Schack är för krävande annars, och man behöver få koppla av, och tänka på annat. 
 
I lagsammanhang blir schack ännu mer krävande då man inte spelar enbart för sig själv. Man får inte ens ta remi utan att diskutera med lagledaren och hela tiden ha lagets bästa för ögonen.  Självklart bra och viktigt, men det gör också att det är extra viktigt att få lära känna varandra.   
 
Jag minns en gång för längesedan när Christer Niklasson - en känd landslagspelare förr i tiden  - var hemma hos mig och min f d sambo.  Han berättade att han bytt klubb till en liten klubb i Skåne. Inte så stark klubb men för att  alla spelare där var författare och konstnärer som hade så mcket att prata om efter matcherna.  Jag tyckte det lät helt underbart och en vacker tanke men naturligtivs lite orealistisk. 
 
Tävlingsmomentet får inte försvinna och det är en viktig morot för ett lag att få vinna tillsammans.  Alla som någon gång har blivit matchhjälte vet ju den känslan.   
 
Jag skulle själv personligen gärna införa kaffepauser under allsvenska matcherna.  Inte bara för den sociala samvaron och att det är trevligt utan också hälsomässigt.  Det är lugnare för hjärnan att få äta i lugn och ro. Varför inte? Kunde man det förr kan man väl göra det även nu.. 
0 kommentarer