Man kan förlora på olika sätt

Idag var det en tung dag för laget i allsvenskan och vi förlorade med stora siffror mot Passanten.  Ingen av oss vann faktiskt ett enda parti utan det blev bara tre remier.  Bara att gratulera Passanten som hade starkt lag och vann övertygande! 
 
Jag kom illa ut i öppningen utan att förstå varför. Blev väldigt bekvämt spel för vit och vanligtvis brukar man kunna få mer dynamik i Tarrasch som svart. Jag förstod inte vad som hände och min motståndare, Anders Lovén,  spelade säkert och bra och jag hade inget att sätta emot. 
 
När jag kom hem gick jag igenom hans ovanliga nionde drag som såg ganska tamt ut.  Det roliga är att författarna till min bok om Tarrasch,  Jacob Aagaard och Nikolaos Ntirlis skriver om det draget.  De upptäckte draget en vecka innan boken skulle tryckas och menade på att det draget måste med.  ( Visar bara vad bra denna bok är.... .) 
 
Så här skriver de om draget. 
 
" In light of what we know about that ine it is obvious that 9 a3 in the present postion should be taken seriously. Black must take particular care not to stumble into an unfavourable line .. "  Det var ju också precis vad som hände och jag såg inte upp men nu vet jag vad jag ska spela i framtiden. 
 
Schack är så roligt när man får lära sig saker !  Det är det jag menar att man kan förlora på olika sätt.  Det är skillnad mot att missa givna vinstfortsättningar som att inse att man inte förstod ställningen .  Nu har jag förstått och känner mig nöjd med det och vet att jag kommer att spela på annat sätt om jag får detta emot mig igen. 
 
Det var strömavbrott på tunnelbanan på vägen till spellokalen och det blev lite kaotiskt men jag fick åka över Västerbron med buss istället.  Det var längesedan jag gjorde det och slogs som alltid när jag åker denna väg hur vackert Stockholm är och speciellt idag när vi hade lite sol istället för det vanliga gråa.  
 
Jag har roligt nog fått möjlighet att bli damschacksredaktör på schack.se och jag är väldigt glad för det.  Jag har många idéer och vill verkligen lyfta fram damschacket.  Kommer att skriva som Schackelina men i lite seriös form och här på bloggen behåller jag det personliga.   Min egen blogg är ju mycket om min egen träning och tankar kring schacket . 
 
Ska bli spännande att se hur många kvinnliga spelare som spelar nästa helg i Växjö med tanke på att det är fria startavgifter samt att Pia Cramling kommer att vara på turneringen som coach för alla damer. Det vill säga inte spela själv utan ha denna roll istället.  En annorlunda sak och ett fint initiativ verkligen ! 
 
Ikväll ska jag lösa några schackproblem på Chess24 och jag ska också se säsong två på spanska serien Vivir sin permiso.  Mycket spännande och kan rekommenderas.  I centrum står två män som vill överlista varandra och de tänker i termer i schack. Spännande med andra ord.. 
0 kommentarer