Vi ser livet bakom en skärm

Det är verkligen en märklig tid vi lever i just nu då så mycket sker online.  Samtidigt får man naturligtvis vara tacksam att den möjligheten finns.   Jag kan dock säga att jag tillhör dem som alltid kommer att föredra turneringar på plats i verkliga livet.  Den dynamiken och känslan kan man aldrig få bakom en  datorskärm. Jag tycker om att vara på plats i en spellokal, vare sig jag spelar själv eller bara som åskådare.  Kroppspråket, tystnaden och känslan av att man inte vet vad som kommer att hända.  Det ligger så att säga i luften och måste helt enkelt upplevas på plats.  
 
Jag vet en gång för längesedan då jag och min syster var och tittade på en turnering.  Hon var med mig som barn på schackklubben men fastnade aldrig för schacket som jag gjorde.  Dock var hon med mig nu som publik och eftersom vi hade filmat en hel del under dagen frågade jag henne om vi inte kunde filma spelarna.  Blicken hon gav mig minns jag än idag.  Att säga frågande är en klar underdrift.   Tonfallet var ännu mer frågande.  " Filma!! Men vad ska filma då alla sitter helt orörliga och inget händer."  Så kan man se det men vi som schackspelare vet ju hur mycket som händer och ibland är det fascinerande att se dessa små subtila kännetecken som visar vad som utspelar sig på brädet.  
 
Så det saknar jag nu i online- schackets värld men det är  som sagt mycket bra att vi har den möjligheten.   Idag såg jag på en trevlig sändining med Tom Wedberg och Anders Grandell som kommenterade när Wasa SK mötte en norsk klubb i Online Club Nordic på Chess.com.  Det var 10 mintuers partier vilket jag tycker är mer intressant att titta på än 3 minuters samt att att det blir andra typer av kommentarer som man kan lära sig mycket av.   En annan sak var att det gavs en intervju med Bassem Amin som var trevlig att lyssna till. .  En sak  som lyfte det hela en extra dimension var att  Bassem var i sändinng medan han spelade så man fick se honom på bild. Mycket bra!
 
Jag har alltid spelat mycket på Chess24 och det är för att träna inför kommande turneringar.  Nu har jag hört så mycket talas om Lichess att jag tänkte att jag måste prova. Ikväll spelade jag min första Arenaturnering.   Hur roligt som helst!  Det var 10 minuters-partier.  ( Naturligtvis för det är det enda jag vill spela och bra att det finns sådana turneringar.)    Fungerade hur smidigt som helst.  Turneringen var mellan 19.00 - 21.30 och jag undrade om jag skulle orka spela så länge men det verkar som jag glömt att jag är schackspelare för tiden bara flög iväg. Jag spelade 12 partier och vann 7 och två remier och jag är nöjd.   Det här gav helt klart mersmak och kul turneringsform.   

Det jag undrar över är om man kopiera sina partier och föra över dem till Chessbase.  Har inte hittat någon sådan funktion.   

Livet består som sagt mycket att vara bakom en skärm och kanske för mycket för mig som tycker om att koppla av med en serie på Netllix.  Nu har jag precis avslutat säsong fyra av Casa del papel. En av de bästa serier jag sett!  Huvudpersonen hänvisar sina planer som ett parti schack . Jag ska inte berätta slutet men sista meningen var en känd schackterm.  
2 kommentarer
Erik

Grattis!
Vad roligt för dig med första onlinetävlingen och bra resultat. Jag håller med dig om att närschack är roligast och mest spännande men jag är glad att det finns en möjlighet med onlineschack att kunna träna och spela.
Jag funderade själv på att testa att spela Påskturneringen online på Lichess. Jag avstod för att jag är förkyld. Jag har tyvärr inte skaffat mig Lichess men jag funderar på att göra det. Så tyvärr så vet jag inte hur det fungerar där. Om du får upp tidigare parti kan du säkert markera notationen dvs dragen, kopiera och sen öppnar du chessbase och klistar in det där. Jag hoppas att det finns ett snabbare sätt där?

Svar: Tack Erik och jag kan verkligen rekommendera Lichess. Nu verkar det som det börjar hända saker med online schack då man ska ha en långparti-turnering på Chess.com.
Susanna Berg Laachiri

Istvan

Om du öppnar din profil så finns det en "ladda ner"-knapp där. Du kan ladda ner dina partier i PGN-format och ladda upp dom på Chess24.

Svar: Tack och vilken smidig lösning!
Susanna Berg Laachiri