Ovanligt mycket schack just nu

Lite smått paradoxalt att det är så mycket schack just nu för mig med tanke på att jag bara spelar online.   Fört har jag mest spelat partier på nätet för att träna men nu spelar jag i olika turneringar.  Det som är intressant är att jag känner mig att det blir mer laddat och en helt annan känsla när det är turneringar.  Det är dock bara en bra känsla och inte alls något negativt.
 
Dock blev jag  väldigt nervös i måndag när jag skulle vara med i ett lag för Stockholms schackförbund och vi skulle möta ett lag från Albanien. Det började med att det var väldigt svårt att hitta länken till tävlingen på Chess.com.  Hur jag än försökte lyckades jag inte.  Fast det var online fick jag samma känsla som när jag spelade med i en turnering i Danmark för flera år sedan.  Turneringen var uppdelad i massa olika rum och tog väldig tid att hitta rätt.  Sådant är jobbigt när man ska spela och tar massa onödig energi. 
 
Nu fick jag tills sist hjälp så jag kunde hitta rätt länk på Chess.com och " placera" mig bland mina lagkamrater.  En av dem i laget skojade i chatten och skrev att glöm inte att trycka på klockan.  Jag tänkte inget speciellt på det men det otroligt märkliga hände att när jag gjorde mitt drag som vit slutade min klocka inte att ticka.  Hur konstigt som helst! Jag blev förvirrad och började tänka att finns det någon knapp för att trycka på klockan som jag missat , men jag har aldrig varit med om det tidigare när jag spelat online. Jag kunde inte göra något utan bara se på när min klocka tickade och efter tio minuter förlorade jag på tid!  Stackars mim motståndare som måste undra vad som hände.  I nästa parti hade jag svart och inga problem och klockan fungerade som vanligt. Jag vann mitt andra parti och laget vann också tack och lov.   

Har funderat efteråt vad som hände.  Kan inte komma på något annat att jag kanske gjorde mitt drag för snabbt innan klockan satte igång och  borde kanske provat att ha gjort draget igen.  Mycket märkligt upplevelse som sagt.. 
 
Vi spelade andra ronden på kvällen igår och då mötte vi ett lag från Moskva.  Jag vann både partierna och laget vann så det var lyckat.  

I onsdags hade vi damträning med Juan Bellon och för första gången hade vi det online.  Fungerade utmärkt och fantastiskt att man kan ha så många aktiviteter online.  Jag har hört att man till och med kan undervisa dans genom Zoom och ett imponerande verktyg verkligen.  

Nu imorgon väntar en spännande händelse. Jag och min goda vän Cristin Mariano-Wågman har anordnat en damlandskamp mot Filippinerna.  Vi började för ganska längesedan och nu ska matchen bli av imorgon.  Känner mig lite nervös för det är en ganska stor sak och inte direkt vardagsmat men spännande ska det bli.  Extra roligt att vi har fått ihop 20 spelare och att det är ett väldigt blandat lag.  Hoppas på inspiration och schackglädje imorgon !  
 
0 kommentarer