Inlåst men inte på schackbrädet

Man kan bli inlåst på olika sätt och som tur är är jag mest van att bli det bland mina pjäser på schackbrädet även om det inte är så rolig upplevelse.  Imorse råkade jag ut för det  på ett annat sätt som inte heller var så roligt.  
 
Jag brukar tvätta tidigt på söndagar för att ha det gjort och var i tvättstugan redan klockan sju i morse.  Lade mina kläder i maskinen och på väg ut då jag upptäckte att dörrvredet som man öppnar inifrån var borttaget.  Det gapade endast ett stort hål och jag kom inte ut.  Inga fönster i tvättstugan och ingen mobil med mig.  Jag brukar vara glad när jag får vara ensam i tvättstugan men nu önskade jag verkligen att någon annan skulle dyka upp men ingen i sikte. 
 
Som tur var hade jag min hemma och jag satte mig på en stol och väntade på att han skulle dyka upp.  Det komiska var att jag håller precis på och ser en serie på Netflix som heter inlåst och jag ville passa på att se den medan jag tvättade men istället fick jag sitta inlåst och vänta.  Efter 20 minuter dök min man upp tack och lov.  Han såg lite orolig ut när han såg mig sitta på en stol  och såg att han var på väg att rusa fram mig till mig. Jag skrek direkt att stäng inte dörren.  Ett klokt drag för annars hade vi båda blivit inlåsta och kanske fått sitta där hela söndagen om det velat sig illa.  Nu löste det sig och det är faktiskt andra gången jag blir inlåst på detta sätt.  Förra gången var i soprummet och måste säga att jag föredrar tvättstugan.. 
 
Igår hade jag tid att kolla på schack och såg Pias parit där hon var nära att vinna. Hon stod klart bättre men vinstvägen var inte så lätt.  Ett väldigt välspelat parti från båda håll och intressant mittspel.  Alltid roligt att se kommentarerna på chess24 i chatten och en av dem skrev dessa ord om Pia. " She is the most nicest person in the whole world. "  Ingen dålig komplimang och det är hon verkligen värd!  
 
Idag ska jag kolla vidare på denna turnering samt även på min favorit lilla Nihal. Underbarnet från Indien som är 15 år och spelar i Världscupen.  Han satte tyvärr bort en pjäs igår i en jämn ställning där han behövde remi för att gå vidare.  Få se hur det går idag i särspelet. 
 
Jag skrev i mitt förra inlägg att jag var i valet och kvalet att spela i min klubb på tisdagkvällar.  Jag tog beslutet att inte spela.  Hade varit roligt att spela i en jämn grupp men blir för jobbigt att spela i fyra timmar och komma hem sent på kvällen.  Jag orkar inte det efter en arbetsdag helt enkelt.   Rätt beslut och jag känner mig lättad att jag bestämt mig. 
 
Nu tränar jag inför Hasselbacken och Rilton och jag ser fram emot dessa turneringar.  Jag löser många problem och börjar få upp farten men retsamt nog kommer jag aldrig över 1800 på Chess24.  Gör jag det så missar jag några problem och åker ned igen.  Bara att kämpa vidare och jag lär mig mycket och börjar känna igen vissa mönster.  
 
Jag och en god vän brukar skicka problem till varandra och det är roligt.  Igår fick jag ett han inte lyckats lösa och det var riktigt svårt.  Jag lyckades inte heller lösa det fast det var enkelt när man såg lösningen.  Lärorikt.  Jag läggar ut problemet här nedan för den som vill prova och lämnar lösningen imorgon.  
 
Svart drar och vinner. 
 
 
 
0 kommentarer