Angrepp utan grund

Jag saknar verkligen Västerås Open då det alltid har varit trevligt att haft denna turnering i slutet på september.  Göteborg känns lite för långt bort och kräver mer planering för att åka över helgen. Jag fick nöja mig med att följa partierna live från Kibergsspelen och det var spännande. 
 
Denna gång hade jag lite extra tonvikt att spela igenom partier där stormästare mötte oss vanliga klubbspelare. Så intressant när partiet tar sin början och en jämn ställning spelas upp men vad händer sedan. När kommer första feldraget?  Jag vet själv när jag möter mycket bättre spelare och tänker att så dåligt står jag inte ,men det visar sig att jag förstår i själva verket inget alls av ställningen.  Skrämmande men samtidigt fascinerande.  
 
När jag studerade hur stormästarna spelade i de första ronderna insåg jag att det är inte det faktum att motståndarna gör grova missar de vinner på utan helt enkelt bättre ställningsförståelse.  Ingen sensationell upptäckt i och för sig men samtidigt intressant.  Ett annat faktum att istället för pjäsaktivitet backar gärna motståndarna med sina pjäser och väntar lugnt och stilla på att bli helt överkörda. 
 
Jag studerade Jonny Hector när han mötte Christoffer Stenman i rond 1 som vit.  Efter en känd variant i Preussiskt hade denna ställning spelats upp som är jämn.  Dessa varianter är kända för att vara ganska remibetonade. I ställningen nedan har Jonny precis spelat 16. -Sd4.  Hur vit försvara bonden på c2 ? 
 
 
 
 Det finns ett fint och aktivt drag i ställningen nämligen 17. De5! Om svart då tar på c2 finns det snygga Sd5.   Vit spelade emellertid 17. Tg3 som är tvivelaktigt. Tornet ska vara kvar i centrum då det finns ingen grund för angrepp på g-linjen.  Svart har för starkt försvar vilket nästa drag visar. 
 
17. -f5! 18, Sd2 Tad8  19.Sb3
 
 
 
19 - Sxc2  Nu går det utmärkt att ta bonden. 20. Tac1 f4 21 Tf3 plötsligt börjar tornet få ont om fält. 21- Lxb3 22. axb3 Sd4  23 Th3 f3! 24  gxf3 Tf5 25  Dh4 Sf3  26. uppg. 
 
Ett mycket instruktivt parti och intressant att se hur lätt svarts angrepp slog igenom.  Det var ingen grov miss utan helt enkelt fel plan i ställningen samt att det visar också hur viktigt det är att spela i centrum. 
 
Det har inte blivit så mycket schack för mig som jag velat på sista tiden då tröttheten på kvällarna tar ut sin rätt.  I torsdags hade vi vår damträning här i Stockholm med Juan Bellon och en mycket givande och lärorik kväll. Vi fick många intressanta ställningar att analysera och vi gick igenom lösningarna på de tio problem vi fått lösa under sommaren.  Ett av problemen var väldigt svårt och jag kände mig stolt som löste den men det visade sig att det var inte rätt lösning.  Jag hade missat ett försvar. Suck men det är också en viktig del både i problemlösning och i tävlingsschack. 
 
Jag lägger ut ställningen här nedan om någon vill lösa den.  En vacker lösning och vit drar och gör remi. 
 
 
 
 
1 kommentar
Thomas Engqvist

Lösningen är 1.Kd1 d3 2.Rd7 Kc4 3.Rc7+ Kb3 4.Rxc2! dxc2+ 5.Kc1 och vit blir patt eller vinner bonden på c2. Vet du vem som har komponerat problemet och vilket år?

Svar: Det stämmer och det är en vacker slutställning. Jag missade själv mellandraget Rd7 vilket är ett viktigt drag. Jag vet inte vem som komponerat problemet men ska ta reda på det.
Susanna Berg Laachiri