Premiär för allsvenskan

Då var det dags för allsvenskan igen och glädjande nog är jag med i samma lag som de senaste åren.  Känns verkligen bra att kämpa tillsammans! 
 
Jag undrade lite hur det skulle gå för mig med tanke på att jag inte spelat sedan SM i juli.  Dock som en av mina lagkamrater uttryckte sig ,att då är man inspirerad att spela.  Det visade sig stämma och jag tror också att jag har nytta av all min träning med att lösa problem. 
 
Det blev extra intensivt denna helg då vi hade dubbelrond eftersom vi mötte två lag från Visby.  Roligt att möta en ny klubb.  I första ronden hade jag vit mot Nizar Alfhale från Visby SK och en helt ny spelare för mig.  Han gjorde ett underligt och inte alls bra drag  tidigt i öppningen, men jag utnyttjade inte det på bästa sätt och ställningen var ganskan balanserad även om det fanns en del gift som nedan. 
 
 
 
Jag har precis som vit dragit 25. Le4 och svart svarade reflexmässigt 25 - Tab8 ?  Jag byter naturligtvis inte torn utan siktar in mig på ställningens svaghet, de ogarderade löparna.  Det fortsatte 26. Td3! Tb2 27. Kg1 Te2 och efter 28 Lf3 var svart tvungen att offra kvalitet.   Det är naturligtvis lätt vinst och några drag senare uppkom denna ställning.
 
 
 
38. Tb7!  Ganska bekvämt att få otffra tillbaka kvalitén i sådan ställning. Man behöver inte räkna så mycket utan det räcker med känslan av den starka löparen på d5 i kombination med bonden på b7.  Partiet fortsatte några få drag till.  38 -Lxb7 39. axb7 Lc3 40. Te7 La5 41. Txf7 Tb8 42. Tc7 uppg. 
 
Resultaten gick vår väg och vi vann denna match . 
 
På söndagen väntade nästa lag från Gotland nämligen Burgsviks Alva SK II.  Lite förväntningar hade vi nog på oss själva med tanke på att vårt fjärdelag hade vunnit mot dem dagen innan.. Dock hade de förstärkt sitt lag och dessutom - som bekant är- kan allt hända när man spelar schack. 
 
Jag hade svart mot en också ny spelare för mig. Magnus Larsson.  Ett intressant parti där det kändes som jag hade lite mer känsla för pjäsernas aktivitet men länge en balanserad ställning och hade så kunnat förbli om inte.. 
 
 
 
I ställningen nedan har jag dragit nytta av vits dam stod lite långt placerad från kugsflygeln med en bondeframstöt för att öppna vits h-linjje.  Jag är vid draget och vi började båda komma i begynnande tidsnöd. 
 
25. - Kg7 ! 
 
Jag sätter utropstecken på draget. Inte för att det är något makalöst drag utan för att det innehåller mycket psykologi samt att i sin enkelhet innebär en del hot.  Det är ingen brådska att ta tillbaka bonden. 
 
Det finns försvar som t.ex 26. Se2.  Jag tyckte själv att det såg konstigt ut under partiet och tänkte att då är det väl helt slut efter 26 - Th8 men då finns f3 och kungen får ett flyktfält.  Svart står fortfarande bättre men vit kan absolut kämpa vidare.  Istället valde vit att spela 26. De3 ?  Th8 27. Kf1 ett försökt till flykt men allt hopp är ute.  27 -  Sf4 !  Vit gav upp då det hotar matt i några få drag. 
 
 
 
Tyvärr gick inte resultaten vår väg i denna rond och vi förlorade matchen.  Dock är det  många ronder kvar och känns som en öppen och spännande serie. 
 
Idag var vi fyra kvinnlliga spelare på Salongerna och då var det tre från Wasa SK.  Ovanligt många för att vara allsvenskan och det visar ju bara hur skrämmande få  kvinnor som spelar allsvenskan.  Jag roade mig med att räkna hur många kvinnliga spelare som har spelat totalt denna söndag och kom fram till 16 st.  Då har jag gått igenom alla divisionerna i hela landet.  Undrar vad det blir för procentsats när det gäller antalet män ?  Känns som vi  har långt kvar för uppnå de trettio procent som Sveriges Schackförbund strävar efter! 
 
En lustig sak hände idag att en spelare kom fram till mig och frågade om jag var Schackelina.  Han sade att han glömt bort mitt namn och jag fick tala om att jag hette Susanna.  Det gör inget för Schackelina duger lika bra... 
1 kommentar
Erik

Grattis till dina två segrare.
Du har en klok lagkamrat och en bra förebild som stöttar spelare i laget.
Ja taktikträning är en så bra träning. När jag tränar det blir schack så mycket häftigare också.

Svar: Tack Erik!
Susanna Berg Laachiri