Dags för Hasselbacken

Första dagen i en ny månad och en spännande helg väntar.  Dags att resa sig från åskådarbänken och från alla spännande partier i LAG-EM till en mer aktiv roll.  Förhoppningsvis också många aktiva och spännande spännande ställningar på det egna brädet.   Det är nämligen dags  för Hasselbacken. En fin turnering som jag länge sett fram emot. Har skrivit det förut och jag skriver det igen.  Lokalerna är helt enkelt fantastiska! 
 
Nedan en bild från förra året tagen av Lars OA Hedlund .
 
 
 
Då var det 176 spelare och nu 216 anmälda deltagare.  Otroligt roligt att så många ville vara med.  Läste att arrangörerna har varit tvingade att stoppa anmälningarna och det är helt rätt.  Inte bra om det blir för trångt.  Tänkte faktisk imorse på vilka enorma förberedelser för att arrangera en sådan turnering med så många deltagare. Mycket arbete som sker i det tysta och som är lätt att glömma bort. 
 
Många utmaningar väntar och inte bara inom schacket.  Pendeltågen går inte denna helg från där jag bor och det var likadant förra året.  Då var bussen försenad och jag fick slänga mig i en taxi med andana i halsen.  Glömmer aldrig taxichaufförens min när jag bad honom köra så fort han kunde för var tvungen att hinna till ett schackparti som väntade på mig..   Kan berätta att jag vann både partiet och fick pengarna tillbaka av SL så denna strapats slutade bra.  
 
Nu är allt ett oskrivet blad inför denna helg och roligt ska det bli.  Hoppas få känna mig pigg och kunna fokusera. 
 
Värmde upp igår kväll med lite problemlösningar i vanlig ordning.  Ett av problemen gick jag bet på.  
 
Vit drar och vinnner. 
 
 
 
 
 
Helt otroligt att jag inte kunde se denna lösning utan jag föreslog det tama Td1.  Lösningen är 1. La4 och vit vinner.  En snygg avlänkning av damen och rutan f6 är hemligheten och nyckeln till ställningen.  Alltid lika fascinerad hur enkla saker är efteråt och det handlar väl om att få in det i ryggmärgen helt enkelt. 
0 kommentarer