Återblick på helgen i fantastiska Hasselbacken

Sist jag skrev var jag på väg att spela Hasselbacken.  Då var tävlingen ett oskrivet blad och jag undrade hur mycket hur det skulle gå.
 
Som vanligt har jag problem med de fyra första snabbschackspartierna.   För mig är de bara en väntan på långpartierna och inför fjärde ronden hade jag bara ett av tre.  Jag mötte en liten junior och vi kom in i ett spännande slutspel men båda hade vi bara varsin minut kvar.  Jag kände inte - vilket jag sällan gör - för att ruffla i en tidsnödsduell  utan bjöd remi.  Den lilla killen svarade artigt att han skulle tänka på saken.  Jag hann undra för mig själv hur länge då eftersom hans tid tickade medan han tänkte, men han antog och sträckte fram handen.  Kändes skönt att landa på - om än ite så mycket - 1 1/2 poäng inför långpartierna.  
 
I rond fem mötte jag en junior från Rockaden här i Stockholm.  Vi småpratade lite innan partiet och han berättade att han spelat schack sedan han var sex år och nu var han tretton.  Jag kom bra som vit i franskt och efter några passiva drag från hans sida fick jag stor fördel och vann ganska snabbt. 
 
I rond sex mötte jag Lars Andersson  från SS Allians Skänninge.  Även där hade vi lite trevligt småprat innan partiet.  Roligt nog kände han till Solveig Haraldsson.  En mycket aktiv kvinnlig spelare när jag började spela schack en gång i tiden.  Hon fanns med i dåvarande Damkommittén som  hade en ganska framträdande roll på den tiden.  Ordnades både damturneringar samt kvinnliga spelare fick bidrag för att åka iväg på turneringar.  
 
För att återgå till vårt parti blev det ett mycket intressant parti som utmynnade i ett tornslutspel.  Jag hade kunnat komma betydligt bättre om jag inte gjort en grov miss och ställningen rasade ihop som ett korthus och jag förlorade partiet.  Tufft efter så långt parti men roligt att det blev så intressant ställning. 
 
I rond sju fick jag möta Kenneth Fahlberg och det slutade remi. Ett  välspelat parti som var balanserat hela tiden. Under en viss punkt i partiet var det nog jag som stod lite sämre men en dynamisk ställning som krävde mycket av båda parter. 
 
Nu hade jag tre poäng av sju och ville gärna landa på fyra och få femtio procent totalt. Jag mötte Kjell Jernselius som svart.  Vann pjäs ganska tidigt men som alltid när man vinner material kan ställningen " veckla ut sig" lite för motståndaren.  Det är oftast bara en illusion av aktivitet för en pjäs är alltid en pjäs, men det gäller att navigera sig framåt med säkerhet.  Jag darrade lite med kompassen och fick inte en helt övertygande ställning.  Se nedan diagram. 
 
 
 
Här har jag precis spelat 26. - Sb6 och kände jag att jag skulle få kämpa mycket för att vinna partiet trots merpjäs.  Vit svarade 27. Lb3 men 28 Tc1 är vassare och bibehåller den starka aktiviteten.. Har faktiskt upptäckt att det är lätt att förbise att man inte behöver gardera eller flytta pjäser vilket man ibland gör reflexmässigt. Mothot kan vara starka ibland. 
 
Partiet fortsatte och jag fick möjlighet at komma loss men hade endast fem minuter kvar för hela partiet. 
 
I  ställning nedan har jag precis spelat 38. - Sc5. 
 
 
Jag brukar inte sitta och hoppas på att motståndaren ska göra vissa drag när jag spelar.  Det är sådant jag gjorde när jag började spela schack men man lär sig att schack handlar om andra saker.  Här måste jag erkänna  att jag hoppades att min motståndare skulle spela Tg6 vilket han också gjorde.  Jag spelade då 39 - Sd3 följt av vinnande springargaffel på f4 och min motståndare gav upp direkt.  Jag står på vinst även efter Tf6 men frågan är om jag hunnit med fem minuter kvar. 
 
Som vanligt är det en fantastisk känsla att spela på fina och vackra Hasselbacken!  Vill också verkligen ge en eloge till arrangörerna då allt sköttes så smidigt. LIte rörigt på fredagkvällen men när långpartierna startade blev det mycket lugnare. 
 
Trevligt nog hade man lagt in ett dampris detta år.  Vi var tolv kvinnliga spelare vilket får anses bra och förhoppningsvis kan bli ännu bättre.  Det var många som noterade att det var många kvinnliga spelare med.  Jag spelade ofta i närheten av tolvåriga Alva LIng Tran och måste säga att jag imponerades av hennes starka fokusering. Ser ut att vara en stor talang och hon tog 3 1/2 poäng samt gick upp 63 rating poäng.  Mycket starkt!  Starkt var det också av Eva Jiretorn att vinna dampriset på fem poäng.  
 
En intensiv helg och en intensiv vecka kan man lugnt säga.  Det är först idag jag har fått tid att gå igenom mina partier och även lösa problem på Chess 24.   I vanliga fall är det allsvenskan imorgon men vi hade dubbelrond förra månaden så vi har redan spelat vår match.  Ganska skönt att få en dag att improvisera. 
 
Jag hade även besök hela helgen av min goda vän Erik från Luleå.  Roligt att spela tillsammans och få tillfälle att umgås.  På bilden nedan syns han med  Viktoria Johansson och Eva Jiretorn under vår lunchpaus. 
 
 
 
Nu får vi se när nästa turnering blir. Jag är anmäld till Rilton och jag leker lite med tanken på att spela en turnering i Kristallen 24 november.  
 
1 kommentar
Erik

Tack Susanna för allt.
Det var en väldigt trevlig helg. Vilken härlig schackfest ni hade i Stockholm.
Arrangörerna gjorde ett mycket bra jobb med tävlingen och vilka fina lokaler. Däremot så kunde schackspelarna var lite mera disciplinerad efter färdigspelade snabbschackspartier och tänka på de som fortfarande spelade och vara tystare.
Det blev väldigt mycket störande för de stackarna som spelade fortfarande att så många pratar. Jag blev ej drabbad personligen. Däremot under långpartierna så var allt mycket bättre.
Jag imponerades väldigt mycket av alla dessa yngre juniorer som spelade med i tävlingen. Vad duktiga ni är trots ni har spelat så kort tid.
Sen så roligt med alla dessa yngre tjejer i tävlingen och alla de utländska gästerna. Jag satt bordet bredvid junioren som du vann mot. Vilket fint attackspel han spelade som vit i sista ronden och skrällde mot Mikael Helin och vann. Helin gav han välförtjänt beröm efter partiet också. Vilken talang han är och jag fick spela mot flera talanger också. Jag uppmärksammade också Alva ling Tran en väldigt duktig tjej i schack bland flera andra duktiga tjejer och många yngre duktiga grabbar.
Starkt spelat av oss i långpartierna.
Ja verkligen starkt av Eva Jiretorn att avsluta sista dagen med 2vinster och grattis till priset. Trevligt att träffa dina kompisar och jag träffade på några som jag kände också. Väldigt kul att få träffa schackentusiaster och bra att få spela lite mera schackpartier.

Svar: Tack för din kommentar Erik och vad fint att läsa alla dina positiva ord!
Susanna Berg Laachiri