Trevlig klubbkväll och givande damträning

Veckan har verkligen gått i rasande fart och med två schackliga aktiviteter. 
 
I tisdags tog jag en sväng till Schacksalongerna där mn klubb Stockholms SS hade en snabbschacksturnering.  Lite lustigt för i måndags kväll såg jag en liten kille springa i parken utanför huset med en tröja med namnet Messi på ryggen.  En mycket känd fotbollsspelare och dessutom min mans stora idol.  På gården utanför Schacksalongerna såg jag en annan lite kille med namnet Messi på ryggen.  Jag började undra om det var ett tecken och att jag skule spela schack som Messi spelade fotboll i kvällen tävling.. 
 
Jag behövde inte undra så länge då jag inledde med vit mot en av klubbens stjärnor nämligen Jung Min Seo.  Det var tidshandkapp och jag fick 25 minuter och han fem.  Vet att det är viktigt att använda tiden, men jag gjorde det för mycket och hamnade själv med dålig tid.  I ett läge kunde jag ha rufflat och offrat pjsä men jag var för feg även om jag vet att det är bättre att irritera när man möter bra spelare än att bara försvara sig.   Suck, inte mycket att göra och jag förlorade som en sten.  Började fundera om jag verkligen är så dålig men svaret är ju snarare att det är Jun Min som är väldigt bra. 
 
Resten av turnering blev ömsom vin och ömsom vatten och inget märkvärdigt resultat men roligt att spela och trevlig stämning.  Jag ska verkligen försöka att vara nere på klubben lite mer ofta. 
 
I torsdags var det dags för nästa schackaktivitet nämlgen vår damträning med Juan Belllon.  Myckte intressant som vanligt och vi var otroligt fokuserade.  Så glad att vi har möjlighet att få vara få fina Schacksalongerna. Tre timmar som flög iväg i rasande fart.  Vi tog inte ens någon rast utan det var schack hela tiden.  
 
Vi tittade på en del intressanta ställningar igår där man har vunnen ställning men gör missar och hur viktigt det är att fokusera, se alla varianter.  Efter det  fick ett riktigt svårt problem  och här gäller det verkligen att använda sin målarpensel på rätt sätt.  Ser man den vackra mattbilden i förväg löser man problemet!   Jag blir faktiskt imponerad av den som löser problemet för det var riktigt svårt. 
 
Vit drar och gör matt i fyra drag. 
 
 
 
 Det är en vacker lösning som jag publcerar i nästa blogginlägg. 
 
Nu är det helg och härligt med två ledigar dagar.  Jag kanske spelar Nackablixten nu på söndag som går på Stockholms Schacksalonger. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Jag är ju inte så snabb när det gäller blixt men det är bra träning för öppningar.  Jag tar beslutet under morgodagen får vi se. 
 
1 kommentar
Sune

Din rackare! Den där var ju knivig värre. Isch- då blev man påmind om sina tankeramar igen (frame of mind)....

Svar: Hej Sune, kul att höra och vem har sagt att det ska vara lätt.. :-) Det gäller att se bilderna framför sig som sagt och denna var lite annorlunda för min del.
Susanna Berg Laachiri