Stort utbud av tävlingar denna helg

Jag har varit borta några dagar på konferens och det har varit helt obefintligt med schack för min del.  Inte ens ett litet problem har jag hunnit lösa då det varit intensiva dagar.  Mycket givande kan jag säga och avslutades med en tänkvärd föreläsning om arbetsglädje och att vara positiv. Inspirerande! 
 
Schack blev det i den bemärkelsen att vi var i Västerås i samma lokaler där jag spelat SM en gång i tiden. Märklig känsla av återblick.  
 
Jag var trött när jag kom hem och igår blev det inget schack alls.  Det kan jag ta igen i helgen då det är många turneringar att kunna kolla på.  Både lokalt och ute i stora världen. 
 
Jag började dagen med att läsa senaste TFS till frukosten.  Ett mycket trevligt nummer!  Jag brukar säga att TFS är schackets veckotidning och då är jag inte helt positiv för jag kan sakna tävlingsreferaten. Den här gången ett intressant referat från Lag-VM som var givande att läsa.  Det är inte fel att ha med lite kuriosa men betoningen ska vara på den schackliga biten enligt min åsikt.  Däremot mycket roligt att läsa intervjun med stormästaren Daniel Semcesen att han hade som hobby att gå på lina.  Man kan absolut krydda när man skriver men får inte bli för mycket. En balansgång är kanske ett passade ord i sammanhanget.. 
 
En annan trevlig sak var att den nya förbundskaptenen uppmärksammades med en intervju. Bra också med frågan hur man ska få inaktiva damspelare att återvända till brädet men det borde naturligtvis vara hur man ska få mer kvinnliga spelare till schacktävlingarna.  Håller inte med hans svar att de som inte spelar schack har något annat för sig de hellre vill göra. Då glömmer man helt bort att det är en mansdominerad miljö som många inte känner sig hemma i och att vi måste göra förbättringar på den punkten. Aktivitetskravet som Elitkommittén har ställt upp behövs !  Vi har ju också svart på vitt att det finns spelare som inte har spelat på flera år men glatt tackade ja när förbundskaptenen ringde så det är inget man kan ta för givet att de inte gör. 
 
Efter genomläsning av TFS för schack gick jag vidare till partiet mellan Nils Grandelius och Nihal Sarin som jag tyvärr missade nu när jag var borta.   Nihal hade en jämn ställning och hade kunnat komma bättre om han hittade - den dock svårfunna-  fortsättningen.  Emellertid gjorde han  ett misstag och ställningen var inte så lättspelad.  På schack.se har Martin Lokander gjort en analys av det intressanta partiet.  Kolla gärna om ni hitar det snygga och effektiva  draget som Nils spelade... 
 
https://schack.se/grandelius-hittade-mastardraget-mot-nihal-sarin/
 
Jag gjorde det inte men får skylla på att jag är trött efter konferensen. Måste få upp farten igen när det gäller problemlösning. 
 
Idag är det en blandad kompott när det gäller olika turneringar och har inte bestämt mig riktigt vad jag ska se. Jag får återkomma lite senare med rapport. 
0 kommentarer