Damträningen i Stockholm är i full gång

Jag är väldigt glad att träningen för damer har kommit igång här i Stockholm med stöd av Sveriges Schackförbund.  Betyder så mycket och ett viktigt steg för att öka antalet kvinnliga spelare.   På samma gång vi får lära oss intressanta saker får vi en typ av kvinnligt nätverk vilket behövs när vi är i minoritet. 
 
Vi har också fått möjlighet genom Stockholms Schackförbund att kunna ses på Schacksalongerna vilket är uppskattat. Vi sågs nu senast i förra veckan. Det var ett väldigt intressant träningsgenomgång av Juan Bellon som håller i vår träning.. Mycket fokus på tornslutspel bland annat vilket är otroligt nyttigt. 
 
Jag har alltid tyckt att t.om  de s. k enklaste tornslutspelen är svåra men känner att jag börjar få en annan förståelse just nu men krävs mycket repetition.  Jag måste erkänna att jag förlorat ett s k enkelt tornslut där motståndaren har en g-bonde och man kan spela passivt med tornet på sista raden. Det är att nöta in tekniken som gäller.Jag är intresserad nu när jag kollar på partier när det dyker upp ett tornslutspel. 
 
Vi löste även ett problem  som inte var helt lätt.  Fascinerande när jag satte upp och lät datorn lösa den och det tog en sekund.  Nu är den den helt glasklar men inte så lätt att lösa.  
 
Se ställningen här nedan och för den som vill prova kommer lösningen längre ned i texten.  
 
Vit gör matt i tre drag. 
 
 
 
Idag har jag hållit mig inomhus och kollat på schack samt spelat några partier på Chess24. Kollade på Schacksnack där det var upplagt en tvådragare att lösa på Valborgsmässoafton.  Det stod också att löste man problemet inom en minut hade man god problemlösningsförmåga. 
 
För mig tog det längre tid än så och jag hade svårt att lösa det. Jag fick lösa det på " fula" sättet att prova med varje pjäs vilket känns som lite fusk.  Mycket roligare att se en mattbild framför sig och jobba med den.   Länk till problemet kommer här.
http://www.schacksnack.se/artiklar/121099
 
Här är lösningen till problemet vi fick lösa på damträningen: 
 
1, g8 S ! b5 2. Se7 Kxb4 3. Sc6 
 
Trevligt tema att täcka för en pjäs vilket gör att  schacken kommer när man behöver den som bäst.. Det vill säga att det blir schack och matt. 
 
 
 
 
0 kommentarer