Snyggt spelat Irina Krush!

Denna vecka har jag faktiskt kollat på schack varje dag, utom igår,  även om jag varit trött på kvällarna.  Känns bra och ska nog kunna bli en vana. 
 
Idag när jag var ledig hade jag tid att kolla på sändningen av första ronden av USA-mästerskapet.  Säger som jag brukar säga att vilka fantastiska sändningar de har!   Beundransvärt och de visar verkligen att  schack är både lärorikt och spännande underhållning. 
 
Det är många starka spelare med, det handlar om världseliten och de har även ett mästerskap för damer.  Det positiva från sändningen är att de fokuserar lika mycket på båda turneringarna.  När jag kollade på Lag-VM kände jag att de kvinnliga lagen fick stå åt sidan i sändningen. Det här är bättre! 
 
Ett mycket intressant parti spelades mellan GM Irina Krush och WIM Emily Nguyen. Rutinerade Irina som vann USA-mästerskapet redan som 14-årng var illa ute i en ställning utan motspel men ett förbiseende och en taktisk miss från Emily skapade både vinst och en vacker avslutning. 
 
 
 
I ovan ställning har vit precis spelat 34. Df5 vilket är ett trixigt och krävande drag. Svart kunde ha spelat 34 - Sxd2 och visserligen förlorat sin stora fördel men fortfarande vara kvar i partiet utan problem.   Dock spelade Emily 34- Sxe3 ?  Vilket leder till förcerad förlust. 
 
Det fortsatte 35. Dxd7 Tf8 36. e6! Dc1 37. Kh2 Dxd2 38. exf7 Kh8
 
Vit vid draget. 
 
 
 
Svart hotar matt men här fick Irina chansen att avgöra snyggt och effektivt.  39. Txe3!  Vit vinner eftersom på Dxe3 följer 40. Dd6 !  ( Härligt drag att få utföra som sista drag före tidskontrollen.. )   Det är helt slut eftersom  sista raden är så svag.   
 
Snyggt spelat som sagt och visar vad viktigt det är att ta alla chanser i en sämre ställning.  
 
Nu är schacket färdig för idag och det blir lite avkoppling och jag ska försöka hitta någon bra serie på Netflix. Har precis avslutat Sinner som var spännande men lite konstig handling. 
 
 
0 kommentarer