Börjar se en positiv trend för dam och tjejschack

Det är mycket märkligt när man tittar närmare på kvinnligt deltagande i olika schackturneringar.  I Deltalift Open  var det t.ex endast fyra kvinnor med.  De som var med utmärkte sig dock desto mer !  På livebrädena var det alltid minst två partier med kvinnliga spelare  och som mest var det tre. Inte dåligt!  
 
Det mest sensationella är naturligtvis att Pia Cramling vann ensam som jag skrev om i gårdagens inlägg.  Hur är det möjligt kan man fråga sig.
 
Bland 132 män slår sig en kvinna in, och den enda som lyckats lura av henne en halv poäng är en världspelare från Georgien.. Det är helt fantastiskt!   Kan utan vidare bli ett utmärkt reportage för kvällspressen med en rubrik i något liknande. 
 
" Hon sopar mattan med 132 män! " 
 
Lite vinklat men varför inte.  Schacket behöver uppmärksamhet. 
 
Pia är helt klart en viktig förebild.  Jag minns när Anna Rudolf kommenterade turneringen på Lidingö som hölls förra året till Pias ära och hennes  ord om vad som ska göras för att få mer kvinnliga spelare här i Sverige.  Anna utbrast på sitt livliga och uttrycksfulla sätt att Pia är en stor stjärna och alla småtjejer borde ha affischer på henne i sina rum.  Ligger verklgen mycket i det.  Vi behöver förebilder och det driver oss framåt ! 
 
Jag har misströstat lite när det gäller damschack på sista tiden men jag börjar känna hoppet spira och att det finns många positiva signaler.
 
En sådan är schack.se med sin utmärkta bevakning av kvinnliga spelare.  Trevligt att man lyfte fram lilla Alva Ling  Tran på bild tillsammans med turneringssegraren GM Lars Karlsson.  Alva gjorde bedriften att höja sin rating med 100 poäng.  Mycket starkt!  Jag spelade igenom hennes parti mot Max Isaksson och Alva imponerade på mig.  Ett väldigt rent spel med klara planer.  Med bonde mer bytte hon av allt till ett slutspel och vann med fin teknik.  Alva är bara tolv år gammal och det blir intressantl att se hur det går för henne i Minior- SM i Eskilstuna. 
 
Det planeras en damturnering i Salongerna i slutet på augusti som har väckt en hel del intresse.  Roligt att Stockholms Schackförbund har tagit detta initiativ. 
 
Visst börjar det hända saker och jag börjar känna mig mer hoppfull än jag gjort tidigare. 
 
Idag har jag jobbat igen efter att ha varit sjuk hela helgen och snart ska jag ta itu med mina dagliga dos av att lösa schackproblem. Nu har jag SM i Eskilstuna att se fram emot som nästa tävling. 
1 kommentar
Mathias

Hej!
Ja visst är Pia imponerande! Hon är ju otrolig. Mötte henne i simultan här i Oskarshamn för några år sedan och förlorade. Ingen skam förstås. Skulle vara roligt möta henne en mot en och få sig en ordentlig lektion! Har du mött henne mycket i tävling och långparti-sammanhang? Varit nära ta poäng i så fall? Lite nyfiken bara 🙂

Svar: Hej Mathias, Jag har faktiskt inte mött PIa så många gånger. Haft lite tur och vann mot henne en gång i snabbschack i SM för damer men hon tog en ordentlig revansch året efter i samma tävling. Mycket stark spelare! Dessutom är det otroligt som jag brukar skriva att en spelare i världsklassen har sådant engagemang för damschack och bjuder på sig själv på det sätt hon gör.
Susanna Berg Laachiri