Vill se mer kvinnliga spelare i Lag-DM

Lag-DM Elit är slut för säsongen här i Stockholm och det slår mig hur få kvinnor det är som spelar med i klubbarnas lag. Det är verkligen markant lite!  Jag gjorde en koll och i varje lag är det 14 spelare  och sex lag spelare med i serien.  Det innebär 84 spelare varje matchkväll och eftersom det är fem ronder blir det 420 spelare totalt. Av dessa 420 spelare räknar jag till 10 kvinnor och ser ut enligt nedan. 
 
Eva Jiretorn 4 partier
Pia Cramling 3 partier
Anna Cramling 2 partier
Borisova Borislava 1 parti
 
Här är Wasa SK ett föredöme som i en match hade tre kvinnor samtidigt, Pia, Anna och Bori.  Vi måste kämpa för att bli fler och klubbarna måste verkligen ta hand om sina kvinnliga spelare. Jag skulle gärna se att en klubb hade minst en kvinnlig spelare i varja lag i varje rond.  
 
Apropå Wasa så vann de Lag-DM tätt följda av Kungstornet och var spännande in i det sista. Min egen klubb Stockholms SS slutade trea och vann överlägset mot Södra Sass igår.  Eftersom det trevligt nog är Live-sänding kunde jag följa ett spännande parti på första bordet mellan Ralf Åkesson som svart och Jonathan Westerberg som vit  I en ganska jämn ställning missade Ralf Åkesson en trixig kvalitévinst från Jonathan Westerberg. Såg ut som det ändå kunde bli ett visst motspel vid en ytlig anblick men Jonathan  gjorde det som ibland är det mest effektiva när man leder med material. Han offrade tillbaka och kom in i ett vunnet tornslutspel.  Ställningen nedan är vinst på många sätt för vit men Jonathan valde det snyggaste. 
 
 
61 Tg3! Kh5  Svart är i princip i dragtvång och inte mycket att välja på.  62. Kh3 Bara att följa efter monarken i  dennes ödesmatch  mot ett förlorat bondeslutspel.. 62. - Kh6  63.Kh4 Txg7  och vit vann enkelt bondeslutspelet några drag senare. 
0 kommentarer