Norrlandsturné i blixtvisit

Dags för ett eget litet sammandrag i allsvenskan då vi hade dubbelmatch och en tågresa till Sundsvall och Övik stod på programmet. 
 
Jag var tidigt ute och åt frukost på Centralen och efter ett tag dök det upp en schackspelare där jag väntade vid mötesplatsen. Döm om min förvåning då det var från Wasa SK. Först stod jag som ett levande frågetecken men förklaringen kom då de spelar i samma serie och också dubbelmatch. Skillnaden var bara att de mötte Övik på lördagen istället för som vi på söndagen. 
 
Avkopplande att åka tåg och otroligt längesedan jag var i Sundsvall. Vi hann med en snabb lunch på en indisk restaurang och sedan var det bara att sätta sig framför brädet och matchen hade startat.  Jag hade svart mot Bo Glas  och i mittspelet bjöd han remi. Jag kände att jag stod något bättre - vilket jag också gjorde- och avböjde.  Något drag senare ångrade jag mig. Jag kollade ställningen och det såg bra ut för oss samt att tidsnöden närmade sig och jag tänkte att det är bra med remi. Jag bjöd men då nekade han. Ett ganska vanligt fenomen och kanske uppfattade han mitt remianbud som att jag stod sämre vilket inte var fallet.  
 
Vi fortsatte att spela och jag kände att jag kom riktigt bra och mycket riktigt när jag kollade med datorn senare hemma har jag vinst i nedan ställning. 
 
 
 
Jag står väldigt aktivt som svart och vits löpare är inte så rolig. Vad har vit att spela på egentligen?  Jag spelade 25. - Tb8 som är lite för planlöst.  25- b3 hade varit vassare men det allra bästa och som datorn föreslog är 25. Ld8 ! Viilket drag och inte så lätt att se men det drar fördel av vits svaga löpare.  Om vit slår på b4 kommer Lb6 och efter att vit har försvarat bonden med Sc2 följer c5 med förkrossande spel och svart löpare dominerar.  Om vit försöker hindra Lb6 med Sc5 spelar svart Le7 och byter antagligen bort springaren eller pressar tillbaka. Vits löpare är fortfarande dålig utan bra fält.  Mycket intressant manöver som inte är så lätt att se som sagt! 
 
Jag spelade som sagt Tb8 och står bara en aning bättre.  Jag trodde faktiskt att jag stod sämre än jag gjorde och i ställningen nedan var jag lite bekymrad.
 
 
 
Jag står faktiskt bättre här. Jag räknade på 34 Se5 Lxe5 35. Txe5 h6 36..Tf5 följt av Txa2 men jag hinnar inte gå ned i dam med min b-bonde utan vit hinner före. Istället ska jag efter 36 Tf5 inte slå på a2 utan spela det snygga Te3! Det tar effektivt bort allt spel för vit och jag har vinstspel. Till min stora förvåning spelade vit istället 34. Kf2 ??  En riktig blunder och jag tog naturligtvis springaren som jag hotade.  34. -Txd3. Det följde 35. Th1 och jag var lite orolig ett tag med några minuter kvar på klockan att det skulle bli ruffel med vits fribonde men jag fann det effektiva - återigen samma ruta- 35 - Te3. Det tar bort allt motspel för vit som gav upp partiet. 
 
Vi vann matchen med fina siffror 5 1/2  - 2 1/2! Härlig känsla efter att vunnit partiet och se ett så fint resultat för laget. 
 
Nu var det dags att åka vidare i vår resa men först middag. Vi hamnade på O`Learys. Inte direkt mitt val om jag ska vara ärlig men jag fick böja mig för majoriteten.  Sedan Norrtåg till Övik som tog ca två timmar och vi var framme vid tiotiden på kvällen.  Då var det riktigt skönt att somna i hotellsängen och som jag brukar säga är ett vinstparti bästa huvudkudden och är det dessutom seger för hela laget så ännu bättre. 
 
På morgonen blev det en god hotellfrukost och vi fick sällskap av några i ett lag i bordtennis som skulle tävla. Det är bara att konstatera att aktiviteten är hög på söndagar. 
 
Det kändes spännande att möta SK Örnen då de imponerat stort med att vinna alla sina matcher  och också med samma poäng 4 1/2,  Imponerande men vi ville naturligtvis sätta stopp för den vanan !  Kan säga att det blev en mycket spännande match  och man riktigt kände hur laddat det var i spellokalen. 
 
Jag kom tyvärr lite passivt som vit och fick inte till mitt spel. Jag stod lite sämre ett tag och lyckades reda ut det men när han bjöd remi var ställningen för urvattnad att jag skulle kunna spela vidare.  Mitt parti var det första som blev färdigt och det var bara att följa de andra partier med stor spänning för det svängde verkligen. 
 
Ted Gemzell spelade ett mycket bra parti mot Örnens förstabordspelare och vann säkert i ett tornslutspel.  Kändes bra att kolla på ett sådant parti där vinsten hela tiden var ett faktum.  Anders Åsberg var däremot illa ute på andrabordet och fick ge upp.  
 
Peter Lindblom var bonde under i löparslutspel men motståndaren gjorde en räknemiss och förlorade merbonden och partiet slutade remi.  
 
Stefan Lindh höll länge spelet uppe i en remibetonad ställning och även det partiet slutade remi. 
 
Christer Nilsson spelade snyggt och fick upp en vunnen ställning. Hann vann på tid men det var helt slut för motståndaren. 
 
Nu var det bara Mattias Liefvendahl och Mikael Helin kvar.  Mikael stod på stenförlust och även om han har trollat i ställningar många gånger så gick det inte att göra något här utan förlusten var ett faktum. 
 
Mattias hade kämpat länge i en trång ställning men tog ett bra beslut och offrade kvalitte och fick en löpare och en bonde för tornet.  Det gjorde att han fick terräng och i begynnande ömsesidig tidsnöd bjöd motståndaren remi vilket han antog.  Det gjorde att matchen slutade oavgjort. Mycket spännande som sagt ! 
 
Serien är mycket jämn och öppen. Ska bli intressant att se vilket lag som kommer att vinna.  
 
En intensiv men rolig helg och det är bra att åka ut i Sverige och träffa andra klubbar.  Det enda som är synd är att man inte hinner prata så mycket med varandra. Hann inte heller se så mycket av Övik som ska vara väldigt vackert men jag planerar att åka till en tävling i vår. 
 
Det ger också en bra klubbkänsla för laget att åka ut på det här sättet och lära känna varandra lite mer.  Vi pratade om det på tåget hem att det skulle vara roligt att ha ett sammandrag även i vår division.  Kanske något som kan bli av i framtiden. 
 
 
2 kommentarer
Anders Lind

Tack för besöket i vackra Övik, ja herregud, jag fick en hallucination i partiet mot Peter Lindblom, borde ha vunnit slutspelet men men....

Vi ägnade gårdagens klubbkväll åt alla kolla flera av partierna, riktigt spännande match och en väldigt jämn serie.

Ser fram emot besök fram i vår

/Anders

Svar: Hej Anders och tack till dig och dina lagkamrater för en spännande match! Kul att ni kollade på partierna tillsammans och mycket kan hända i schack som ni alla vet. Ser fram emot att återvända och se mer av vackra Övik och en spännande turnering.framåt vårkanten.
Susanna Berg Laachiri

Anders Lind

Har nu tittat lite mer på mitt parti och insåg att även Peter missade vinsten på slutet. Jag spelade f3 i ett läge strax innan partiet togs remi, hade han bytt bönderna där så har han klar vinstställning istället för att spela e3 som han gjorde

Svar: Intressant för jag kollade på bondeslutspelet i det läget och tyckte det såg ut som vinst. Där ser man och mycket som kan hända i ett parti..
Susanna Berg Laachiri