Dags för damdrag

Igår var det dags för en trevlig schackträff med vårt kvinnliga nätverk Damdrag.  Det är Pia Cramling- fantastiskt nog -  som håller i dessa och brukar ge oss olika problem att lösa.  Vår grupp heter Damdrag som sagt men denna kväll var det springardrag som stod i centrum.  Massa olika varianter på den klassiska kvävmatten och en del fina studier.  Roligt att lösa sådant tillsammans. 
 
Vi värmde upp med en ganska enkel sak men ställde ändå till lite huvdbry. Vi fick frågan om vit vinner med draget e6 i nedan ställning.  Svarsdraget Dxe6 går ju inte men vad händer på fxe6 och vit svarar med Se5.. Är det helt slut eller har svart resurser i ställningen frågade Pia.. Bra övning som jag lämnar till läsarna att lösa.  Sådant man lätt kan missa om man inte är noga. 
 
 
Riktigt roligt nu att vi har vår egen schackrestaurang och kan ha dessa träffar en gång varje månad.  Betyder så mycket och som vanligt flyger tiden iväg.  Jag ville se lite på en serie på Netflix när jag kom hem men slocknade helt framför teven. Tar på krafterna att lösa massa schackproblem verkligen.. 
 
Veckan rullar på och jag funderar på mina kommande schacktävlingar.  Det är jobbigt att spela på kvällarna men jag ska fortsätta att spela på tisdagkvällarna i min klubb och kommer at ställa upp i KM.  Sedan funderar jag på Växjö i början på februari om jag ska spela eller inte.  
3 kommentarer
Tove

Hej Lina! Har följt dig ett litet tag bara men då jag är total nybörjare och kvinna är det intressant att läsa dina inlägg.
Känner jag mig lite ensam i mitt nyfunna intresse och inte riktigt i nivå att knäcka såna här nötter än.
Har försökt bygga upp min kunskap och självförtroende genom att främst spela mot datorer i allehanda onlinespel som t.ex. http://www.gratisspela.se/spel/schack/
Har du något tips till såna som är i min situation? Är detta en bra början och hur går jag i så fall vidare? Bör jag direkt börja spela mot andra trots att detta mest ger mig en känsla av uppgivenhet då det nästan alltid slutar i förlust.

Svar: Hej Tove, Vad roligt att du hör av dig och att du är intresserad av schack. Kanske bättre att spela mot människor än datorer. Tex genom siten chess24. Jag brukar spela där . Dock inte mot datorer men analyserar alltid mot datorer efteråt. Även om du förlorar massa partier ska du inte ge upp. Vinsterna kommer ju mer du lär dig. Kanske en schackklubb kan vara något beroende på vilken stad du bor i . Hör gärna av dig igen om du vill ha mer råd.
Susanna Berg Laachiri

Tove

Förlåt, Susanna så klart! Blivit Schackelina för mig :-)

Svar: Schackelina går hur bra som helst. :-)
Susanna Berg Laachiri

Mathias

Till dig Tove: nu är jag förvisso man, men i detta sammanhang spelar det ingen roll; när jag började spela förlorade jag precis hela tiden. Visst var det tråkigt ibland, men man fick goda vänner på klubben och så småningom började man vinna.
Försök stå ut med förluster i början, det kommer vara värt det, schack är så underbart spel så ibland känner jag till och med det inte är avgörande hur det slutar, det är roligt bara uppleva allt som schack kan erbjudande - finesser och klurigheter 🙂