Viktigt att vara praktisk när man spelar schack

Idag var det dags för allsvenskan och vi startade lite senare nämligen 14.00.  En stor fördel med tanke på att det gick att äta lunch innan partiet. Nästan konstig känsla att inte vara hungrig när man spelar och visst är det skillnad på riktig lagad mat istället för att äta smörgåsar.  Långt mer nyttigare och ger bättre energi. 
 
Trevligt att möta spelarna från Haparanda SS eftersom jag var med och spelade i deras öppna DM i slutet på oktober.  Nu kändes det roligt att få visa vår klubblokal och ta emot dem som gäster.  
 
Jag spelade remi mot Jari Ikonen som vit  och är inte helt nöjd med partiet. Blev otroligt urvattnat!  Ingen dynamik, ingenting och knappt någon spänning.  Jag har lite mig själv att skylla då jag inte gjorde det drag jag tänkte göra i ställningen nedan.  
 
Här ska jag naturligtvis göra 11,.b4 vilket var min plan från början och 11. - Sxb4 är inget att vara rädd för då 12. Db3 ger bekvämt spel.  Jag vet inte varför jag tvekade att göra b4. Det är inte vinst men vit står lite bättre och en bonde är en bonde.  Ställer högre krav på svartspelaren samt att det blir mer dynamiskt.  Istälet valde jag att förenkla spelat med 11. Sd2 och förenklat blev det verkligen.  Så förenklat att det följdriktigt slutade med ett tornslutspel med lika bönder, tre på samma flygel.  Jag är verkligen tacksam att remin räckte till den nödvändiga matchsegern. Svårt att spela på vinst i denna ställning.  Undrar om jag skulle förlora mot en GM i en sådan ställning?  Det lär jag nog aldrig få veta.. 
 
Mannen var ganska ointresserad av mig när jag kom hem och det fanns en enkel anledning att jag kom in vardagsrummet just under en fotbollsmatch och dessutom just när motståndarna till favortlaget Barca gjorde mål.  Jag fann det enklast att ge honom lite tid för sig själv och som schackspelare har man ju alltid saker att göra.  Partiet analyserat och klart samt som alltid en viktig lärdom med sig. 
 
 
 
0 kommentarer