Spännande stormästarmöte eller anfall är bästa försvar

En lugn och vilsam lördag igår och förutom att jag gick till ett pass på Friskis så höll jag mig mest inomhus.  Vad ska man ut och göra när det finns spännande schackpartier att kolla på.. 
 
Jag fortsatte att se sändningen från Växjö som nu växlat efter fyra snabbschackspartier till de resterande långpartierna. Som alltid brukar jag fokusera på att följa något extra intressant parti och igår fastnade jag för mötet mellan två stormästare. Nämligen Juan Bellon som vit och Jonny Hector som svart. 
 
Juan fick ett övertag i öppningen och vann en bonde men i ställningen nedan känns åndå ställningen ganska balanserad. Här har svart precis spelat 40 - Lc5. 
 
 
Jag börjde fundera på vad vit hade tänk göra på hotet Ld4. Är inte det obehagligt och måste garderas?  Det kan man tycka men vit hade sett lite längre i ställningen och  tog vara konceptet att anfall är bästa försvar.  Här följde nämligen 41. Txf7.  Det visar sig att svarts kung är lite mer utsatt än vits kung. 
 
Partiet fortsatte följdriktigt med 41. - Ld4 och 42. Te7 !  Se ställningen nedan. 
 
 
 
Här är faktiskt 42. - T5b6 det bästa draget och fortsätter att hålla ställningen balanserad. Hur många skulle dock inte frestas att ta på b2 men här håller inte konceptet att anfall är bästa försvar.  Visar ju bara hur svårt schack är och det finns inga garanterade regler.... 
 
Fortsättningen blev 42 - Txb2 43. Txb2 Txb2 44. Kc1 Tb6 45. Te8 ! Hotar matt vilket bara visar hur utsatt svarts kung är. 45 - g6 46. Tg8 Kh7 47. Txg6 kh8 48. Kc2 Tb2 49. Kd3 Lxe5 50. Txe6 med vinstspel för vit.  
 
Svart tog bonden på h2 men vit fick bonden på g5 och med två bönder över lyckades Juan manövrera en snygg vinst.  Fallgropen var att det är olikfärgade löpare. Det är oftast lätta att hålla remi  med bönder på samma flygel men vit får naturligtvis aldrig byta torn. Det som hände i partet som var väldigt långt var att det blev en snygg avveckling till ett lätt vunnet tornstlutspel. 
 
Instruktivt  och intressant parti! 
 
 
 
0 kommentarer