Spännande parti mellan Tiger Hillarp och Josef Ask

När jag inte kunde spela Rilton var min tanke att spela med i Elite Open i Växjö.  Det är trevlig spellokal och fint hotell.  Jag har aldrig spelat GP där men var med i Nordiska mästerskapet för damer  och trivdes bra.  Nu har jag lilte för mycket omkring privat och valde att avstå från spel.  Jag fick vara pubilk framför datorn istället och visst var det underhållande. 
 
Snabbschack är tufft i de fyra första ronderna.  Kräver mycket verkligen och dessutom viktiga partier om man ska ha chans att placera sig i toppen.  Jag följde igår ett spännande parti mellan Tiger Hillarp som vit och Josef Ask. Tiger hade fördelaktig ställning men något hände och det fanns ingen harmoni i pjäserna längre.  I ställningen nedan kunde Josef fått in ett vinnande drag. Han spelade 47 - g4 och ett frestande drag och partiet slutade några drag senare remi efter tornavbyte. 
 
 
 
Här fanns det dock det giftiga 47 - Tb2 !  Ett underbart drag att få in då det nu hotar g4. Det visar hur viktigt det är att ta fält för kungen och inte skapa något gömställe.  Hade inte varit något roligt drag att få emot sig med enbart en minut kvar på klockan.  Vit måste spela g4 men då går löparen förlorad efter Tb3 och vinst för svart. 
 
Nära stormästarskalp för Josef som dock kan känna sig nöjd ändå då han spelade remi mot en annan stormästare i ronden efter nämligen Jonny Hector. 
 
Idag blir det sändning av långpartierna. Det är bara två GM som har full pott och det är Juan Bellon och Orest Gritsak tillsammans med junioren Kaan Kücüksari. Starkt gjort!
 
Schackunderhållningen fortsätter.. 
0 kommentarer