Spännande partier i Malmö Open

Igår startade Malmö Open och ett tag lekte jag med tanken att spela med där.  Dock är det lite för långt och fem snabbschackspartier är inte min melodi direkt som tycker om långpartier.  Jag har fått nöja med mig att följa partierna på nätet och det har varit mycket kamp och spänning.  När man kan analysera partierna eferåt lär man sig mycket på dem.  Jag slås av hur svårt det är att bedöma en ställning på rätt sätt,och hur ödmjuk man alltid måste vara för schackets möjligheter. 
 
Ställningen nedan är ett typiskt sådant exempel.  Det är Jonas Barkhagen som svart som mötte Henrik Holmsgaard.  Jonas hade haft många vinstchanser i partiet men valde fel vägar i komplicerad ställning. Ställningen fortsatte att vara komplicerad när båda  spelarna hade bara några minuter kvar. Se nedan. 
 
 
 
 
Här spelade vit 36.  Dh5.  Ser onekligen väldigt bra ut och svart har bara ett försvarsdrag 36 - Dg8 vilket också följde i partiet. Sanningen är att efter 36. - Dg8 37.  Lh6 är det lika spel enligt datorn. Nu valde vit att spela 37. Tb1 som inte är lika bra och här menar datoranalyserna att det är vinst för svart.  Otroligt men inte så konstigt när man tittar närmare på ställningen.  Första frågan är hur svart ska frigöra damen från sin låsta position som försvarare ? 
 
Det finns ett fint försvarsdrag för att kunna vinna! .  Nämligen 37 - Td7!  Så vackert med sådana försvarsdrag. Nar man sedan spelar  Ld6 star svarts pjäser utmärkt.  Istället för Td7 fortsatte Jonas med 37- Txd2. Det leder till lika spel enligt datoranalyserna..LIka otroligt det med tanke på ställningens karaktär.
 
I tidsnöd är det ju helt omöjligt att förutse alla svängar men en mycket lärorik ställning när det gäller att hitta de rätta försvaret.  Det intressanta är att svart är tvungen att hitta ett drag som försvarar och står sedan på vinst. 
 
I partiet gjorde svart en miss i tidsnöden i en balanserad ställning och förlorade partiet.  
 
Idag har jag även spelat två partier på Chess24 och mycket spännande det också.  Ett parti vann jag snyggt även om det inte var helt korrekt när jag analyserade med datorn.  Det gör inget för jag tycker det är spännande att våga prova mina egna idéer.  I det andra partiet vann jag pjäs tidigt men förlorade ändå för att tiden tickade iväg och jag krånglade till det.  Även där gick jag igenom med datorn efteråt och det är faktiskt lärorikt. Låter helt vansinnigt att man ska behöva lära sig spela med material över men jag krånglar till det när jag  inte behöver.  
 
Under en veckas tid har jag varje dag försökt lösa ett problem men hur jag än försökt har jag inte lyckats. Jag såg det genom Max Wahlund som lade ut problemet  på Facebook.  Kan säga att mina resor till arbetet har gått väldigt fort då jag haft detta problem framför mig.  Likväl har jag inte lyckats lösa det.  Jag brukar inte ge upp men jag fick göra det då jag inte kom någon vart.  Som vanligt är lösningen så enkel när jag såg den och frågan är varför jag inte såg lösningen från början .. En total låsning helt enkelt. Mycket vackert hur som helst !  
 
Vit drar och gör matt i fyra drag. 
 
 
 
Jag har inte hunnit med så mycket schack på sista tiden och kan faktiskt inte bara skylla på trötthet.  Har sett en så spännande serie på Netflix att det varit svårt att slita sig.  Den heter La Reina del Sul och med tanke på att den varit i 60 (!) avsnitt har den tagit sin lilla tid.   Nu har jag sett sista serien idag..  Tråkigt att den är slut men skönt på sätt och vis.  
1 kommentar
Thomas Engqvist

Du hittar så fina problem till din blogg! Vad heter schackproblemisten och vilket år publicerades problemet? Problemet är utmärkt träning när det gäller att spela med löparparet i ett taktiskt perspektiv. Löparna går som biljardbollar genom att utnyttja åttonde raden så delikat. Lösningen är 1.Bb5!! axb5 (1...fxe3 2.Be8!! följt av 3.Bf7+ och 4.Rxg8#.) 2.Bb6!! b4 3.Bd8!! följt av 4.Bxe7# eller 4.Bxf6#.

Svar: Vad roligt att du tyckte om problemet och det är ju vackert som en tavla. Fin liknelse med biljardbollar. Problemet är från 1996 och det är Pal Benkö som har komponerat denna vackra skapelse.
Susanna Berg Laachiri