Tillbakablick på allsvenskan

Det har varit många trevliga resultat på schack.se på sista tiden.  Bland annat om allsvenskan och jag tänker då både på reportaget om SK Örnen  samt om Jonathans Westerbergs stormästarinteckning.  Två olika reportage men kanske likheten och framgångsreceptet är lagsammanhållning.  
 
Ett mycket imponerande resultat för min klubbkamrat Jonathan Westerberg och bara att gratulera!  Visar ju också hur stark elitserien är att man kan ta en GM-norm.  Antar att det är första gången det någonsin händer. 
 
I första ronden när Stockholms SS mötte Lund blev det tema kapplöpning på bord 2 i mötet mellan Axel Smith som vit och Jonathan Westerberg svart. 
 
Svart vid draget. 
 
 
 
Här har vit precis spelat 57. h6 och svart svarar med det effektiva 57.- Ke8!   
 
Kapplöpning är kapplöpning men det gäller att inte bara rusa blint utan se om kan lägga ut en bromskloss för motståndaren. Det kunde svart eftersom  springaren kommer till f7. Stoppar vits bonde och Jonathan vann några drag senare med en klassisk mattbild. 
 
 
För övrigt vill jag jag tillägga en annan sak när det handlar om allsvenskan och hur man kan använda sin schackliga fantasi inte enbart på brädet.  Det jag syftar på är konsten att duka upp fika på ett trevlig sätt! Som det ser ut idag kan det vara rent bedrövligt.  Man tar inte ens upp brödet ur sina plastförpackningar, en burk med kakor kan stå framme med locket på sned. Servetter är en sällsynt vara. 
 
Ska något som betyder så mycket vara så svårt. Borde nästan införas i tävlingsreglerna för det handlar ju om att skapa en trevlig miljö kring en schacktävling. Jag har svårt att tänka mig att man skulle bjuda sina gäster hemma och duka upp ett sådant fikabord.  Tänk vilken skillnad det skulle vara med färdigbredda smörgåsar, snyggt upplagda på fat. Kan knappast vara att begära för mycket.  
 
Jag diskuterade detta ämne med en annan schackspelare när vi åkte hem från en match som helt delade med min åsikt. Han fick något lyriskt i blicken när han talade om en klubb som en gång i tiden hade bjudit på smörgåsar med ananas som dekoration.   Som sagt... Det går att använda sin schackliga fantasi på många sätt.. 
 
Idag är det tre år sedan jag startade min blogg Schackelina.  Allt började med att jag inte fick skriva damkrönika i TFS.  Där ser man hur det kan komma något gott av något som gör en besviken till en början.   Har fortfarande inte nått till allt jag vill när det gäller schackträning men bloggen hjälper mig mycket. 
0 kommentarer