Finansschack är en fantastisk turnering!

Förra  helgen var jag med i en väligt trevlig turnering som helt enkelt innehåller alla komponenter man behöver som schackspelare. 
 
Spännande schack,  livesändning, god mat, social samvaro, webbsända intervjuer, vacker spellokal samt utmärkta domarinsatser.  Kan det bli bättre! 
 
Det handlar om Finansschack som arrangerades för andra året i rad av Didner & Gerge, Finwire samt Nordnet Bank!  
 
Tavlingen samlade 50 deltagare och ett starkt startfält däribland en stormästare eftersom Pia Cramling roligt nog hade tid att vara med i turneringen innan resan till Dam-EM. 
 
Jag är mycket nöjd med dagen och turneringen. Jag är ingen blixtspelare men lyckades komma till B-final.  Hade faktiskt lite tur för att göra det då jag var illa ute som svart  mot Magnus Bergman. Först missade jag en enkel vinst. 
 
 
 
Här avgör det snygga 31-  Tf6! Vilket jag missade helt. Istället spelade jag 31 -e2  vilket är ett dåligt drag.  Hamnade strax efter i katastrofal förlustställning. 
 
 
 
Kan man stå sämre och vilken scenförändring.  Här i tidsnöden rörde vit vit damen och jag trodde han skulle slå på b7 men slog istället  blixtsnabbt på e5 för att därefter ta sig för pannan och ge upp.  Det är matt på sista raden när svart har slagit tillbaka.! Oväntat slut och oväntad vinst.. 
 
Jag tycker det är ett bra koncept av arrangörerna att satsa på finalspel i mindre grupper.  Det ger en familjär känsla och man vet vilka man ska möta.  Jag tror verkligen på det i turneringar i stort överhuvudtaget.  Det blir lite mer personligt på det sättet.  
 
Sedan kan man fundera på vad det är som gör Finansschack så speciellt men de har lyckats kombinera schackglädje, spänning och social kontakt.  Inte minst med den trevliga idén att ha " After schack".  Flera schackturneringar borde ta efter detta!  Västerås Open har ju haft middag på lördagkvällen när de hade sin GP-turnering och det var mycket uppskattat.  
 
Vi fick som sagt vara i Nordnets vackra lokaler och som en extra bonus sitta på en solig terass och se ut över Stockholms takåsar och äta från den smakfullt uppdukade lunchbuffén.  Nordnet var representerat av sex spelare i turneringen varav Phlip Lindgren kom trea.  Kul att så många var med och kanske det här ger mersmak till nästa år. 
 
Jag tog bara en vinst i B-finalen,nämligen mot Anders Wengholm men bättre än ingenting. Det var intressanta partier och roligt att spela.
 
Innan B-finalen mötte jag Joel Eklund i ett parti där jag kom dåligt i öppningen men med två bönder under lyckade jag kämpa upp en remiställning.  I en ställning där han stod lite bättre gjorde han ett feldrag på slutet och jag passade på att slänga i ett remianbud i samma veva och han tog. I vårt parti i B-finalen däremot var jag mer än chanslös och jag såg att det publicerades på Martins mästardrag på schack.se. 
 
http://schack.se/martins-mastardrag/
 
Martin har helt rätt där han skriver att jag borde ha vetat mer om den öppning jag valde men det var ett ögonblicks infall som bestraffades hårt.  Samtidigt otroligt snyggt parti från Joels sida och jag gav honom en komplimang efter partiet. Det visade sig att han spelat samma variant förut och kände bra att veta att det är fler än jag som har spelat på det sättet..  Alltid en tröst som schackspelare att man inte är ensam i sin tankegång.  
 
För övrigt var det kul att se att det var fem kvinnliga spelare i turneringen och i de fyra första finalerna fanns det en kvinna representerad i varje.  Eva Jiretorn kom till C-final och svarade i kvalspelet för den starka bedriften att slå Pia Cramling i 20 drag.  Ett fint parti där Pia underlät att rockera och var helt chanslös. 
 
Glädjande nog verkar det som det kommer att bli en tredje turnering av Finansschack! Vi schackspelare kan bara rikta ett extra stort tack till eldsjälarna bakom det hela, Johan Elmqvist och Fredrik Hansson.De beskriver själva i en artikel att idén till Finansschack började med att Johan delade schackproblem på Twitter som helgunderhållning. Sedan kom idén att kunna göra något mer och skapa en turnering.   Grundtanken är att sprida schacket mer i det offenliga ljuset. En fin tanke och något de verkligen har lyckats med! 
0 kommentarer