Idag koras en världsmästare

Idag är verkligen en speciell dag och det är inte alla dagar en världsmästare i schack koras!  Mycket spännande ska det bli och personligen tror jag det kommer att bli jämnt i snabbschacket men avgöras i blixten och det kommer att handa mycket om nerver. 
 
Under sista matchpartiet såg jag sändningen från USA för att jag är så otroligt förtjust i det teamet.  LIte intressant att få en annan vinkel eftersom de - naturligvis - är stora anhängare till Fabiano.  De har också gäster och både Kasparov och Krammik gästade studion.  LIte roligt att se Kasparov sitta avspänd i randig tröja framför en mönstrad tapet. Han skrattade mycket och när han sade att han tyckte om bondeställning som Magnus hade fick han frågan om skulle vilja ha den i ett VM-parti. Svaret kom direkt följt av ett stort skratt. " Den bondeställningen vill jag spela med även i blixtparti! "
 
Krammik hade intressant synpunkter när man kom till nervositet och hur man tänker som spelare under en match om VM.  Man ska inte tänka på det alls att det är VM var hans råd som säkert stämmer utan spela så bra som möjligt.  Han hade kloka synpunkter ,som att man också måste se att det trots allt är bara ett parti schack, och att det finns andra värden i livet som kan väga mer.  
 
Det blev många upprörda röster i studion när Magnus bjöd remi och det har cirkulerat många åsikter.  De flesta verkar vara emot hans taktik och vill värna om det klassiska schacket.  Jag blev förvånad när jag såg Daniels Kings ställningstagande i hans klipp om det sista partiet. Jag hade förväntat mig att han skulle vara mer kritisk men han menade på att det är svårt att ställa om sig till vinst när man spelat på remi. 
 
Många röster och åsikter som sagt och en sak är saker att vår nuvarande  världsmästare har sin taktik klar. Han ska slå till i snabbschacket där han är avsevärt högra ratad än sin utmanare.Kommer taktiken att lyckas? 
 
Efter ikväll vet vi svaret! 
0 kommentarer