Hasselbackens sista dag

I söndags var det dags igen att bege sig till schacktävlingen för att spela de två sista ronderna. Den här gången fick jag skjuts av min man och vilken känsla att susa fram i bil istället för att jaga taxi eller ta sig upp till fots på skyhöga rulltrappor som stod stilla. Helt klart mycket behagligare och skönt att komma i god till partiet. Noterade att min motståndare bredvid mig fick vänta på sim motståndare som kom farande med andan i halsen och endast fyra minuter kvar innan han skulle förlora partiet. Man har ju som bekant en halvtimme på sig.  Jobbigt och jag avundades honom inte direkt. 
 
Jag hade vit mot Kenneth Fahlberg från Sundsvall  och det kom att bli ett intressant parti.  I en viktig nyckelställning tog jag inte chansen att komma bättre. 
 
Här missade jag att kunde spela 18. c5! Jag vinner en bonde i och med att jag får både bonden på e5 samt c6 och jag har t.om med nytta av mitt drag a3. Vi tyckte båda att det var ett menlöst och onödigt drag efter partet men i det här scenariot fanns det en mening. Intressant och det gäller att hålla utkik efter liknande genombrott. 
 
Partiet slutade så småningom remi men på ett väldigt trevligt sätt. Se slutställningen nedan. Svart kan bara välja på evig schack eller matt så valet är ganska givet. 
 
I andra ronden fick jag möta en mycket ung junior från Norge. Han bjöd remi ganska tidigt när det började bli slutspel men jag avböjde direkt då ville spela samt att det var en intressant ställning.  Jag valde en variant där jag offrade en bonde för att få tornaktivitet och det visade sig vara helt rätt val. Det hela mynnade ut i ett tornslutspel med lika material men där jag hade en farlig fribonde på c-linjen och han inte insåg faran med att få sin kung avskuren. Jag är faktiskt mycket nöjd med det partiet. 
 
Jag tog fyra poäng i turneringen och inte något speiciellt resultat men känns ändå bra. Lärorika parter som jag har lärt mig mycket av och dessutom spännande! 
 
Det tar på krafterna att spela turneringar och jag har haft ett intensivt program som spelade i Haparande helgen innan. Blev förkyld i måndags men nu mår jag bättre och det var tur att min motståndare i klubbens höstturnering skjutit upp vårt parti. Nu mår jag bättre tack och lov och det verkar som det blir en lätt förkylning. Man är annars en lätt måltavla framför schackbrädet. Inte bara för jobbiga drag utan även baciller som sprisd lätt. 
 
Mycket imponerad av det fina arrangemanget och hur bra allt flöt! Det är verkligen mycket arbete som ligger bakom att arrangera en turnering . 
0 kommentarer