Om debatten att köpa spelare

Mycket skönt att vara hemma igen även om jag samtidigt längtar tillbaka till Spanien. Det är så vackert där.
 
Har följt med debatten på Schacksnack om de två klubbarnas avhopp från Elitserien och mycket märkligt. Måste vara en historisk händelse. Som sagt väldigt konstigt och jag förstår inget alls och finns säkert massa saker bakom allt som inte kommer fram.
 
Det jag vill framhålla i debatten med att köpa spelare är att jag kan förstå kritiska röster som höjs. För mig är allsvenskan klubbkänsla och att ett starkt lag ska inspirera klubbens alla spelare.  En klubb jag vill framhålla i det sammanhanget är SK Rockaden här i Stockholm. Den klubben har alltid imponerat på mig.  Här har man en kärna av trofasta spelare och se på stormästaren Erik Blomqvist som är fostrad i klubben.  Precis som det ska vara och klubben är också flerfaldigt svenska mästare och vann så sent som förra året.
 
Det har också höjts röster om att göra elitseriespelet attraktivare och föra ut det mer. En bra tanke men kanske svårt. Idag är det så många partier på livesändingen t.ex och hur ska man hinna med att kommentera alla. Jag tycker det är fantastiskt att man visar så många matcher och att alla kan följa upplösningen på de klubbar de är intresserade av. Däremot att ha som en studio blir nog svårt.
 
Det jag personligen saknar är referat. På skoj läste jag en gammal TFS från 2006,nr 3. Vilket givande referat från slutspelet och då vann Sollentuna och SK Rockaden kom tvåa. Så kul att se diagram och läsa om både schack och lite annat.  Som att potatisen tog slut under banketten. Det är inte bara drag i schack som ska beräknas.
 
Jag saknar TFS som den var förr måste jag säga. De som gör den lägger säkert ned stort arbete och det är bara att respektera den inriktning som är vald. För mig är det dock mer som en schackets veckotidning. Förr i tiden kunde jag ligga läsa TFS innan jag somnade på kvällen och se intressanta diagram och läsa om turneringar. Idag finns det inget sådant i och med tävlingsreferaten i princip har försvunnit helt.
0 kommentarer