Schackfesten fortsätter

Glädjande nog för oss schackspelare har knappt tävlingen i Leuven avslutas förrän  Grand Chess Tour fortsätter i Paris.  Otroligt fin sändning och vacker studio och dekorerad med bild på Eiffeltornet i bakgrunden. Tjusigt!
 
Jag ville kolla på dagens första spel när jag kom hem från jobbet igår men var alldeles för trött. Jag kunde knappt hålla ögonen öppna och synd när det var så spännande partier  Som tur är sparas sändningen.
 
Visserligen midsommarafton men grått väder och resten av familjen jobbar. Jag är ensam hemma och får roa mig själv vilket naturligtvis inte är något problem när man är schackspelare. Då har man helt enkelt det aldrig tråkigt som jag brukar säga.
 
Idag var jag piggare och kunde verkligen ta del av första dagens tre ronder.  Så spännande och intressanta partier.
Den som imponerade mest på mig var Wesley So och  i partiet mot Fabiano Caruana blev det en snygg avslutning.
 
 
 
Caruana som har svart har länge fått kämpa i underläge och skulle kanske under något ögonblick tidigare lyckats hålla remi men  ställningen var svårspelad och inte lättare med dålig tid på klockan.  I denna ställning ovan har han precis spelat  64. - Kb5.  Lätt att som vit frestas att dra det vid en ytlig anblick trixiga 65 c6 ?  Det besvaras emellertid med 65 - Kxc4 66. c7  Kd3 ! Nu är det svart som inte bara trixar utan även vinner pga matthotet som gör att tornet kan stoppa vits bonde från att gå i dam. 
 
I partiet följde istället det snygga och kyliga  65. Ke1! Tb2 66. c6 ( nu är det dags.. ) 66. - Kxc4 67. c7 och svart gav upp. Nu finns det inget matthot längre med Kd3 eftersom kungen kommer undan till f2. Mycket snyggt!
 
Ser verkligen fram emot att följa resten av sändningarna.
 
1 kommentar
Erik

Trevlig midsommar!

Svar: Tack Erik och trevlig midsommar till dig och familjen! Hoppas ni har fint väder och vi har fått lite solglimtar här i Stockholm trevligt nog.
Susanna Berg Laachiri