Hans Tikkanen förstärker sin ledning

Den dramatik och spänning som antagligen många hoppades på i mötet mellan ledaren i Sverigemästarklassen Hans Tikkanen och Jonny Hector uteblev faktiskt igår. Det visade sig att Hans fick väldigt bekvämt spel och enkelt kunde ladda upp för ett offerfyrverkeri  med en avslutande finess som ledde till matt. Jag har förstått att Hans ofta väljer de mer dynamiska ställningarna som ställer höga krav på motståndaren och balansen rubbas.  När jag kollade på datorn efteråt var det ett läge där Jonny kunde offra kvalité i drag 25 genom att slå på h5 med damen istället för att flytta tornet som gav en väldigt passiv ställning.  Det kvalitetsoffret gav mycket intressant spel och hade ställt högre krav på Hans.  Dock inte så lätt för det mänskliga ögat att förutse och att räkna på men väldigt intressant som sagt. Dynamik ska mötas med dynamik.
 
Apropå datorer så gjorde jag ett litet " experiment " igår.  Jag fick lämna schacksändningen för utegympa på Friskis. Man måste ju röra lite på sig och inte sitta klistrad framför schacksändningarna hur spännande det än är.. 
 
När jag kom tillbaka gick jag in direkt på länken från Schacksnacks sida och inte via Chess24  som jag brukar. Det innebar jag att jag inte såg datorernas ställningsbedömningar utan fick göra dessa själv. Lite som att simma utan flytväst men helt klart annorlunda.  Det är risk att spänningen försvinner med datorerna.  Nu kunde jag se på partiet mellan Jonny och Hans och tänka att det kanske finns någon mirakulös räddning. Hade jag sett på datorn hade det bara stått " Black is winning" och spänningen försvinner. Där har datorn aldrig fel.
 
Dock finns det vissa ställningar där datorn går bet. Jag hittade en sådan ställning igår från Junior SM.  Se slutställningen nedan.
 
Alfons Emmoth har vit och Kaan Kucuscari har svart. Här har vit pjäs mer och partiet slutade remi. Min första tanke var att hur är det möjligt och här har någon missat något.  Nej,det går faktiskt inte att bryta igenom i ställningen och löparen kan bara gå fram och tillbaka.  Datorn säger att vit står bättre men vad hjälper det och här behövs den mänskliga förståelsen.
 
Vi fick ett nytt inslag igår i kommentatorsstudion då Linus Johansson gjorde sällskap med Stellan Brynell.  Alltid bra att vara två personer och de kompletterade varandra väl.
 
Precis som jag trodde de att Pia skulle vinna springarslutspelet men det var svårare än vad det såg ut som och det försvann för många bönder och till sist blev det remi.
 
Nu återstår frågan om Hans Tikkanen håller ända in i mål? Fyra ronder kvar..
 
0 kommentarer