Schack på lördagkvällen

Det har inte gått så bra för mig att spela på Chess24 senaste tiden och jag känner att jag behöver få inspiration och inte bara spela. Denna lördagkväll  bestämde jag mig därför att se på lite schackvideos.
 
Jag började med att se hur Daniel King visade några höjdpunkter från Blixt-WM och med Magnus Carlsens partier.   Mycket intressant och spännande och som jag skrivit tidigare är  Daniel King otrolig att lyssna på. Han är som en sagoberättare om man kan använda den liknelsen inom schacket.
 
Sedan fortsatte jag med Daniel Kings video om Capablancas teknik. Så lärorikt att se dessa ställningar. Jag roade mig med att stänga av videon på en av Capablancas ställningar och tänka att här finns absolut ingenting men desto mer intressant att slå på igen och se hur skickligt han manövrerade  ut sin motståndare och vann.
 
Jag håller med Daniel King och att det finns många likheter i Capablancas och Carlsens spel. De söker båda och visar på en enkelhet som samtidigt utmärkts av en djup förståelse.
 
Ska man prata om sagor så fascineras jag av Capablanca som lärde sig schack vid fyra års ålder genom att se sin far spela  Skulle vilja se den lilla fyraåringen spela och höra hur han tänkte.. Vilken talang!
0 kommentarer