Höstturneringen rond 8 och ett instängt torn

Änttigen fick jag vinna ett parti i höstturneringen! Lustigt nog var det inget parti jag kom bättre i utan ett jämnt och spännande parti. Ett långt parti måste man säga.  Vi började spela kl. 18.00 och kl. 23.00 då vi båda hade fem minuter kvar på klockan vardera sträckte min motståndare fram handen och gav spelet förlorat. 
 
Lustigt nog har jag altlid fascinerats av temat instängda torn. Jag vet inte riktigt varför men det började med att jag såg en ställning i schackkavalkad. Tycker det är så intressant när ett torn som kan röra sig så fritt bara står och stampar helt hjälplöst.  Det hände faktiskt i mitt parti nu att min motståndare stängde in sitt eget torn. 
 
I ställningen ovan har jag precis spelat 47- De5. Min motståndare Bengt Sjödin drog 48.Dd4  Det är en väligt svår ställning för vit.  Se bara på det instängda tornet på g2 !   Vit verkade inte förstå att han i princip låg torn under och att vilja byta dam är högst vanskligt. Kanske stirrade han sig blind på att han skulle vinna en bonde i ställningen som uppkom nedan. 
 
Vem bryr sig om bönder i en sådan här ställning utan jag spelade bara 49.- Tc8 och hotade matt.  Nu ser man verkligen hur tokigt tornet står på g2.. 
 
Det är faktiskt helt slut efter torndraget och jag vann väldigt enkelt.  Visar verkligen faran i att inte ha aktiva pjäser- 
 
Idag var det ingen allsvensk match för mig då den är uppskjuten till senare tillfälle pga bortamatch. Dock fick jag ändå lite känning av det då jag fick se två schackspelare vid Jakobsbergs station. Jag var på väg till ett pass på Friskis och hajade till när jag såg två välbekanta ansikten och de såg både förvirrade ut.  De frågade efter en adress och jag förstod att de skulle till Järfälla schackklubb och jag visste var det låg eftersom vi hade match där förra gången.  Det var spelare från trevliga klubben Pyramiden och jag såg senare att det gick bra i matchen och att de vann. 
 
Jag fortsätter med att lösa problem på Chess24 och tycker att det är så roligt. Svårt men utmanande!  Jag spelar också en del träningspartier på 15 minuter som vanligt.  Idag satte jag matt med en sekund kvar roligt nog. Jag kanske börjar bil lite snabbare.. 
 
 
1 kommentar
Jarl

Du bor i Järfälla och spelar inte för Järfälla SS?? Det är ett fall för tingsrätten!

Svar: Sådant kan hända.. Se på fotbollen och Messi som är från Argentina och spelar för Barcelona! ::-)
Susanna Berg Laachiri