God Jul önskar Schackelina

Julafton och en väldigt lugn och behaglig dag.  Lite schackproblem har det blivit att lösa men annars mest vila.  Jag känner mig inte helt bra och hoppas förkylningen släpper fram till torsdag då Rilton börjar. 
 
Ser verkligen fram emot att spela turneringen men ska jag vara med måste jag känna mig helt frisk då det är krävande att spela nio ronder.  Vi får se och jag har ju några dagar att kurera mig på. 
 
Fortsätter att lösa problem och är så fascinerad av de som jag inte klarar. Plötsligt känns det som jag ser inte något alls hur mycket jag än försöker. Sedan när jag ser lösningen är det helt glasklart. Vad är det som händer.. Märker också att jag börjar lära mig vissa mönster och idéer och kan applicera dem på olika ställningstyper. Ganska roligt när det blir så. 
 
Jag lägger ut ett problem som jag inte klarade alls. Jag fick ge upp för jag hittade inte lösningen. Märkligt och kanske mina läsare lyckas bättre.. Vit drar och vinner. 
 
 
 
God Jul! 
 
 
 
 
 
 
4 kommentarer
Erik

Hej!
Det tog tid att hitta lösningen.
Det är Lb8 och då hotas tornet på a8 av damen på b7 en instängning eller sista raden finess.Snyggt problem och som vanligt efter att man hittat lösningen så är det en härlig känsla och samtidigt en fråga varför man ej såg det direkt? Det visar vad bra det är träna problem.


Svar: Vad bra gjort att du löste den! Själv fastande jag helt och fick ge upp. Jag såg det bara inte. Ett nytt koncept som jag inte är så van vid att blockera för att vinna material. Intressant!
Susanna Berg Laachiri

Erik

Jag håller med mycket bra tema. Det är precis såna här saker som gör att man lär sig mera.
Sen precis alltid bra att göra slutsatser i ord som du gör.
Därför då blir det lättar att minnas de olika teman. Att göra slutsatser ska man alltid göra när man analyserar. Om man inte har gjort det är risken att man sen bara glömmer bort på det som tittat på. Jag skulle säga i dagens stressiga samhälle skulle det behövas att man stanna upp lite oftare för reflektion.

Mathias

God jul och lycka till i Rilton!

Svar: Tack Mathias ! Ska bli roligt att spela men känner mig inte riktigt förberedd men schack handlar ju också om kamp..
Susanna Berg Laachiri

Mathias

Jag kan tillägga att jag oftast ägnar mig åt schack på min egen kammare, löser mycket problem. Så denna tog jag rätt snabbt faktiskt. Däremot vill jag inte hamna i slutspel. Där känner jag mig hopplöst dålig. Men man kan inte vara bra på allt 🙂

Svar: Stämmer bra att vi alla har olika talanger.. :-) Vad kul att du gillar att lösa problem och starkt att klara denna snabbt!
Susanna Berg Laachiri