Schack i midsommartid

Jag hade en otroligt lugn och avslappnande Midsommarafton. Den bestod i att jag firade med en bakelse med jordgubbar. Tyvärr inte så bra väder att jag kunde vara på balkongen men vad gör det när det är bra sändningar från Paris.
Värt att sägas igen. Som schackspelare har man aldrig tråkigt!
 
Att se snabbschack med dessa spelare från världseliten är helt fantastiskt intressant. Dessutom med dessa bra kommentatorer gör det till stor underhållning! Yasser Seirawan och Jovi Houska har ett väldigt bra samspel i studion. Hoppas fler sändningar tar fasta på konceptet att ha en man och en kvinna tillsammans som kommenterar. Jag tyckte t.ex att SM-sändningarna i somras från Uppsala var väldigt bra på den punkten. Det " mjukar " upp och skapar en befriande dynamik.
 
Spelarna bjuder verkligen på sig själva och vilken dramatik. Även utanför brädet i samband med intervjuerna.Jag noterade hur Magnus Carlsen ilsket slog på sig själv när han gick ifrån brädet efter att ha spelat remi mot Sergey Karjajkin i damslutspel med merbonde. För mig är det bara mänskligt och det är inte fel att visa känslor när man gått ifrån brädet. Tvärtom enligt min mening men som allt annat handlar det om balans. Många menar säkert att Carlsen gick över den linjen när han blev intervjuad av Maurice efter sin vinst mot Etienne Bacrot och så öppet visar mitt missnöje med kritiken att han inte vann tillräckligt effektiv , eller "not a smooth game" som Maurice påpekar i inledningen.
https://www.youtube.com/watch?v=Q_hBrSmuRBA
 
Carlsen visade tydligt med både gester och miner vad han tyckte om fråga och ställde frågan tillbaka vad ska han göra mer än att ta den offrade pjäsen. Naturligtvis finns det inget rätt eller fel här. Schack är konst och det är som en författare blir kritiserad för sin roman och liknande. Här dessutom blir spelarna intervjuade direkt efter stridens hetta och jag kan bara föreställa mig hur trött man är efter sådana partier och all dramatik på brädet. Bacrot gjorde ett intressant pjäsoffer men tappade lite som Seirawan påpekade när han började spela i centrum istället för kungsflygeln och Carlsen visade sin fina känsla för hur pjäserna ska samverka när han fick springaren på e4. Allt sådant här hör till showen. Det är också kommentatorns roll att våga och röra om lite i grytan !
 
Det var mycket kritik på Chess24 när Fabiano Caruano blev intervjuad efter denna mardrömsturnering med alla dessa förluster. Han fick frågan vad han skulle göra vilket många tyckte var en dum fråga. Denna så otroligt sympatiska person som Caruano är svarade väldigt lugnt och trevligt vilket verkligen hedrar honom. Inte så lätt att stå i rampljuset alla gånger men och på sätt och vis kan jag tycka att man skulle skona spelarna med att inte låta de bli intervjuade efter sina parter. Dock en del av showen som sagt och lyfter fram schacket rejält när det gäller marknadsföring och underhållning!
 
Idag väntar blixten och det blir riktigt spännande!
0 kommentarer