Bäst när det gäller !

Jag följde Paris även idag och även om det var spännande blev det lite väl mastig.t Det är underhållning men blixt är annorlunda och kvalitén rasade ned betydligt denna dag.
 
Efter all uppmärksamhet kring den berömda intervjun med Carlsen och Maurice angående " smooth win" var det en lättnad att se en proffisig intervju igen mellan dessa två där incidenten inte nämndes alls. Måste säga att jag är ganska trött på dessa kommentarer på Chess 24 där princip nästan alla måste upprepa detta uttryck till leda om varje parti.
 
Kommentarerna på Chess24 är som i tyvärr många andra sammanhang på internet förskräckliga om jag ska vara helt ärlig. Vi får innerligt hoppas spelarna inte kollar och de har ju som tur är annat att koncentrera sig på.
 
Bäst när det gäller! Det visade vår världsmästare verkligen prov på när han efter tre raka förluster vann det parti som behövdes för att gå vidare. Inte bara vann utan bollade ut sin motståndare. Efter det tiebreak mot Frankrikes hopp Maxime Vachier -Lagrave  som gjorde en fantastisk spurt i turneringen. Tyckte det var bra att tiebreaket började med snabbschack då det blir mer gambling och nerver i blixtpartierna. Magnus Carlsen visade också sin klass och vann första partiet både snyggt och övertygande. I det andra partiet fick inte fransmannen ut något av öppningen alls som vit och spelarna enades om remi.
 
 
Mycket spännande underhållning och något tevetittande har det knappt blivit denna helg. Dock kan jag säga att jag tycker snabbpartierna är mer publikvänliga än blixtpartierna.
0 kommentarer