Schack och ålder

 
SM har glädjande nog rönt mycket uppmärksamhet i media. Mycket bra!
 
Jag lyssnade på en intervju med vår ordförande i Sveriges Schackförbund som var trevlig men dock tycker jag den vinklades lite fel. På frågan om man blir en sämre schackspelare när man blir äldre svarade han med mycket övertygelse ett rungande ja. Visst stämmer det men borde man inte samtidigt föra fram att schack är ett spel man kan spela och nå framgångar i även som äldre och det är en del av fascinationen.
 
Jag blev själv helt utspelade av en stormästare över 80 år gammal i en turnering i Grekland för några år sedan.
 
Hade jag blivit intervjuad hade jag utan tvekan nämnt att turneringen i Växjö -som dessutom som var WM -kvalificerande- fick se en vinnare 54 år gammal i konkurrens med mycket yngre spelare. Sådant slår och det gillar publiken!
 
Schack är för alla och det ska vi inte glömma bort! Intressant diskussion i kommentatorsrummet i SM i går om medelåldern i SMgruppen. Det diskuterades också ve den äldsta person var som vunnit SM-grupp. Erik Lundin var förslaget. Kanske någon av läsarna vet om det är svaret..
1 kommentar
Sune

Ja, 54 år är ju verkligen urgammalt. GM Hjartarson skulle lätt kunnat vara farfar till 15-årige Jung Min Seo, som sopade hem årets JSM. Vid förevisning av sista rondens parti visade han dessutom dubbelt så snabb förmåga att se taktiska varianter, som det beprövade tandemparet Jesper och Stellan... Den grabben blir mycket spännande att följa i SM-klassen nästa år. Om jag uppfattade rätt är han redan inne på behovet att spela ett annat slags schack då - eftersom motståndet är så mycket hårdare. Elo-mässigt nu uppe kring 2400. Det är så det skall se ut vid den åldern! Måhända är Sverige fått en ny 'So'...

Svar: Ja han verkar vara något utöver det vanliga och rönt mycket framgångar redan här i Stockholm! Apropå räkna varianter av " tandemparet" var jag mycket förvånad hur lite det stämde. En gång sade de själva dessutom att de bara kastar ur drag. Det ska man inte göra i en sändning över internet och var lite tröttsamt ibland. 15 år är verkligen ungt och roligt att vi fick en sådan framgång för en lokal spelare.
Susanna Berg Laachiri