Grattis Aksel åtta år och skönhetspris!

Även idag en dag i hemmets lugna vrå och i schackets tecken. Har spelat måga intressanta partier och känns bra att gå igenom dem efteråt. Börjar få kläm på vilka öppningar jag behöver vässa till. Kul och stimulerande!
 
Idag var sista dagen för Xtracon Chess Open i Helsingör och jag går igenom den utmärkta hemsidan. Läser om de två skönhetprisen som delades ut. En till vinnaren av turneringen  GMB Baadur Jobava. Grattis till denna färgstarka och fantasifulla spelare!
 
 
Det andra priset fångade mitt intresse då det var en - vilket man verkligen måste säga - ung norrman. Endast åtta  år gammal och slog en spelare på över 2300 i första ronden. Imponerande och vad månde bliva.. Riktigt roligt att se och en gammal hederlig romantisk öppning dessutom i e4- e5 komplexet.
 
Aksel spelade vit och jag tror svartspelaren blev ganska överraskad. Lätt att glömma teorin i dessa varianter som spelades mycket förr i tiden och de innehåller mer gift än man kan tro. För de som undrar är varianten följande: 1.e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Lc4 Sf6 4. d4 ed4 5. Sg5 ! ? Varför inte..
 
Fantastiskt bra gjort  och ett namn att lägga på minnet som sagt. Aksel tog utmärkta 4 1/2 poäng på de tio ronderna.
 
Ett annat parti som fångade mitt intresse var det där Tiger hade vit mot Stehpen Dishman mot från England. Engelsmannnen behövde remi som svart för att säkra en IM-inteckning och inte så lätt alla gånger med svart mot en stormästare. Som bekant är ett bra sätt att spela på remi att spela på vinst men Tiger styrde spelet och hade länge en liten fördel men scenariot förändrades efter första tidskontrollen. Trots två löpare mot två springare stod vit sämre i slutspelet som följde och fick ge slaget förlorat. Grattis även här och ett nytt namn för mig. Inte lika ung som norrmannen men framgång kan komma vid olika tidpunkter av livet.
0 kommentarer