Danska turneringar är inte min melodi

Idag läser jag att Xtracon Chess Open, tidigare Politiken Cup startar idag med ett imponerande startfält. En fin hemsida med många sidoarrangemang och jag har spelat där en gång 2009 och vet att det är dessutom vacker omgivning.  Det jag kan tycka är att det är lite för dyrt för min smak. Så var det då och så även nu. Ett enkelrum med helpension för 1300 kr tycker jag är ganska mycket. Jag föredrar att kunna åka någonstans med ett hotell som ligger centralt i en stad och välja själv hur man äter.
 
Ser många intressanta namn i deltagarlistan men bara en från Stockholm när det gäller svenska spelare. Naturligvis är det lättare att " kvista över" när man bor i Skåne.
 
Jag har inte så god erfarenhet av danska turneringar, tyvärr och märkligt nog även om jag bara spelat tre st i mitt liv. Den första som var en damturnering 1994 hade vi privat logi och bodde hos en fantastisk trevlig man som bjöd på wienerbröd varje morgon. Modigt av honom att upplåta sitt hem till tre kvinnor då en konsekvens av detta var att han aldrig fick en chans att komma in i sitt eget badrum.
 
Det lustiga där var att vi var tänkta att sova två personer i en enkelsäng vilket var lite märkligt. Jag var äldst och sade ifrån med ålders rätt och en av deltagarna som var ganska smal fick " offra sig". En praktisk detalj som inte borde få förekomma när man bjuder in spelare. Samma sak hände när jag spelade en damturnering i Århus 2012 då en av de inbjudna spelarna fick sova på en balkong... Hallå Danmark, och vad är det egentligen frågan om.
 
En annan konstig sak i en av turneringarna var att bara de danska spelarna fick gratis mat och inte några från de andra länderna. Tycker inte man ska göra så och speciellt med tanke på att vi har haft frikostiga damturneringar i Sverige. Ibland funderar jag på om inte borde ha en förening för spelare så att man påtala sådana här omständigheter. Alla sådana negativa känslor kan påverka när man spelar schack.
1 kommentar
Lasse S

Hej Susanne!

Håller med dig att det låter mycket märkligt att endast de danska spelarna fick gratis mat och det du nämner angående "sovmöjligheterna". Men, om jag ska vara lite elak, "Danmark är Danmark".

Svar: Hej Lasse, ja visst är det märkligt . Ibland kan man få vara lite elak och jag håller med dig. Försöker lyfta fram både det som är bra och dåligt när det gäller att arrangera turneringar.
Susanna Berg Laachiri