Ögats magi

Jag har skrivit om det tidigare och jag är fortfarande lika fascinerad av vad ögat ser och inte ser. Det är som vissa bilder man fascinerades av när man var barn. Många känner säkert till den kända varianten där man både kan se en gammal kvinna eller en ung kvinna.
 
På samma sätt är det med schackproblem. Jag kollade på ett gammal diagramställning jag skickat en gång till min vänner. Jag hade inte skrivit ned lösningen och plötsligt kunde jag inte lösa den. Helt otroligt och hur jag än försökte gick det inte trots att jag hade löst den. Fascinerande men plötsligt såg jag allt och jag kunde inte förstå att jag inte såg det tidigare. Vacker drag och jag lägger ut ställningen om någon vill prova att lösa och skriver lösningen i mitt nästa inlägg.  Vit drar och vinner.
 
Brukar drömma mycket om mitt jobb när jag har semester men nu hade jag för ovanlighetens skull en dröm om schack. Jag spelade ett parti och jag stod sämre och antagligen på förlust. Då reste spelaren på sig när han gjort 39 drag och jag blev plötsligt så glad i drömmen när jag började ana att jag skulle vinna på tid. T.om i drömmen tyckte jag att det inte var helt rätt att känna så men försvarade mig med att det var hans eget ansvar att hålla sig vid brädet och hålla reda på dragen. Helt rätt dessutom  så även i en dröm man kan resonera korrekt.
 
Jag vaknade tyvärr precis när hans kläpp föll så jag fick aldrig reda på hur min motspelare reagerade... Rolig dröm i vilket fall som helst.
 
 
1 kommentar
Erik

Jag har gjort den tidigare.Det är bra med repetition.
Le6!med hot på löparen på e4 och matthot om Dxe6 så Df8+ Dg8 Df6+ Dg7 Dxg7matt.
Le6 om d5 så De5+( svart väljer vart vit mattar på f6 eller g7) Dg7 Dxg7matt
Just stilla drag med flera hot i ett drag är bra att träna in.Vad kallar man temats problem?

Svar: Det är faktiskt bra och viktigt med repetion.Helt rätt lösning! :-) Kan tycka att dessa stilla drag bland de vackraste i schacket. Verkar inte hota något vid första anblicken men ödelägger motståndarens ställning totalt. Jag vet inte vad man kallar temat faktiskt. Någon form av blockad kanske.Vackert är det hur som helst.
Susanna Berg Laachiri