Lite nostalgi och vart tog alla kvinnliga spelare vägen

Jag är lite inspirerad av artiklarna i Tidskrift för schack vilka jag tycker är väldigt trevliga om vad som hände med vissa spelare. Det har gjort att jag börjat tänka på alla kvinnliga spelare förr i tiden och vad som hände. Vissa har kommit tillbaka andra inte. Så fascinerande hur lång tid som har gått.
 
Nu var jag nyligen i SM i Uppsala för att vara publik och möta en god vän. Han spelade i samma grupp som Leif Lundqvist som är bror till en f d kvinnlig schackspelare, Ing-Marie Lundqvist. Minns så väl när vi möttes i ett finalparti för längesedan och jag var ganska så mycket nybörjare men älskade att offra pjäser Jag offrade helt sonika en springare för att få två bönder i centrum. Såg bra ut ett tag men sedan rasade allt naturligtvis. Hon hade en mamma som också spelade schack. Waldy Lundqvist. Väldigt drivande och aktiv inom damschack på den tiden. Jag minns hur avundsjuk jag var då det var min dröm att ha en schackfamilj och kunde inte tänka mig en roligare tillvaro. Idag vet jag bara att Ing-Marie bor i London och inget schack för hennes del.
 
Minns också Siv Bengtsson och hur vi möttes i FlickSM i Bollnäs. Hon var bara nio år och nådde knappt upp till brädet från stolen. Vi möttes i första ronden och det blev ett tidigt finalparti. Jag förlorade en bonde men fick in en klassisk matt med torn och löpare. Yvonne Wetterling var också med i tävlingen och både hon och Siv har glädjande nog börjat spela igen och extra roligt att Sivs dotter Jessica är med i det kommande OS-laget.
 
Minns också uttagningen till OS-laget 1984 i DN-huset där jag hade en mardrömsturnering och tog endast en halv poäng. Vinnare blev lite oväntat Eva Johansson och där var nog Margareta Aatolainen tippad som segrare. Den sistnämnda en farlig angreppspelare. Jag försökte få med henne till en tävling för några år sedan men utan resultat men verkar som hon spelar då och då. Eva Johansson spelar och senast både i SM och SM i snabbschack för damer.  En som också var med i turneringen var Anneli Dalmau. Mycket lovande spelare men som tyvärr helt har slutat med schack men hennes bror har fortsatt spela. Också en schackfamilj då även pappan spelade schack.
 
En annan deltagare var Anna Benér som hon hette då. En mycket lovande spelare och dessutom full av initiativ och aktivitet inte bara på brädet. När hon inte kom med som svensk representant till OS detta år ordnade hon sonika att hon fick spela för Jungfruöarna. På ett oväntat sätt men till OS tog hon sig..
 
Idag är Anna gift med en läkare och har flera barn och så vitt jag vet inget schackspelande för hennes del.
 
Även Stina Nyberg deltog i turneringen men som många vet gick hon bort sorgligt nog för några år sedan och var en mycket rutinerad spelare samt slutade aldrig med schacket.
 
Det lag som spelade då i OS 1984 var Pia Cramling, Jolanta Dahlin, Borisova Borislava samt Eva Johansson. Jolanta Dahlin var en mycket sympatisk och stark schackspelare som jag hann träffa några gånger men tyvärr gick hon bort tidigt precis som Stina 51 år gammal.
 
Det finns många andra namn som dyker upp när man ser tillbaka i livet och dessutom har varit med ett tag och man inser hur tiden går . ( Eller ställer sig frågan att är jag verkligen så gammal.. )  Vi hade roligt förr i tiden de kvinnliga spelare som fanns. Många damturneringar och något som hette Korpen som spelades i Schackhuset på Hornsgatan på vardagkvällar där vi ställde upp med ett damlag. Jag kan på sätt och vis vilja ha tillbaka lite av det även idag...
 
2 kommentarer
Erik

Tack för intressanta tillbaka blickar.
Vore kul om någon av dessa spelare kommer tillbaka till schackbrädan. Hoppas också några som är föräldrar kan lära sina barn schack.
På så sätt kan schackliga familjetraditioner fortsätta.

Svar: Tack och kändes bra att börja fundera på tiden som gått... Håller helt med enligt familjetraditioner och Siv och Jessica Bengtsson är ju ett fint exempel.
Susanna Berg Laachiri

Ing-Marie Logie (född Lundquist)

Sa roligt att hitta mig sjalv, min mamma och bror i den har bloggen! Ja, jag bodde i London nagra ar. Dar spelade jag faktist lite schack genom min mans jobb! Sen flyttade jag till Hertfordshire, dar jag var en mycket aktiv schackspelare under ca 15 ar. Jag spelade mest i andra laget och var aven Vise Ordforande under nagra ar. Nu bor jag i Skottland och tyvarr sa har jag inte lyckats borja spela igen, men kanske till pensionen! Bada mina soner larde sig spela schack, men utvecklade inte nagot stort intresse. Jag lyckades daremot sla en av skolfavoriterna som gav simultan under en skoltillstallning. Jag har manga roliga schackminnen!

Svar: Hej Ing-Marie, så otroligt roligt att höra ifrån dig och jag minns dig såväl. Jag pratar ibland med din bror när vi ses på turneringar. Kul att höra att du var en aktiv schackspelare och hoppas du börjar spela igen. Hör gärna av dig om du är i Stockholm någon gång för det vore roligt att träffas. Många varma hälsningar!
Susanna Berg Laachiri