Naken kung på villovägar

Idag var det en speciell dag och inte endast andra advent utan allsvenskan för oss schackentusiaster. Lite magiskt att tänka sig att schackspelare i hela landet gör sig i ordning på morgonkvisten för att tävla och kämpa. Stockholm är också litet ibland då jag mötte en schackspelare på Centralen. Vi finns överallt.. Roligt nog fortsätter det att gå bra för mig att spela i min ny klubb och det var längesedan det har känts så bra för mig spelmässigt. Känner mig fokuserad och vi har en härlig stämning i laget. Idag gjorde vi ett bra resultat med oavgjort mot ett högre rankat lag ! Ett litet kort motionspass i dessa trappor i Kristallens klubblokal, de känns verkligen- och sedan dags att sätta sig vid brädet. Värdklubben Kristallen hade trevligt nog dukat fram både smörgåsar och lussekatter. Att jag personligen aldrig har tid att äta något är en annan historia men tiden räcker inte bara till för min del. Idag höll jag dock min föresats att ta en liten paus efter tidskontrollen och resa på mig och fästa blicken på annat än mitt parti. Jag hade svart och fick möta kungsgambit. Ajaj, jag har inte något riktigt vapen mot detta och även om jag kollat på de senaste modevarianterna var detta inget jag kände för att spela. Jag bestämde mig för att improvisera och efter 1.e4 e5. 2. f4 spelade jag Lc5. Varför inte och egentligen ett ganska logiskt drag. Det är något fascinerande med att improvisera och spela något helt nytt och ge sig ut på okända vatten. Jag lyckades mycket bra med planen att hindra rockad. Så bra att min motståndare blev desperat och kastade sig ut med kungen på mitten av brädet. I drag 20 borde jag nog ha offrat en pjäs men jag var lite feg. Dessutom är det ganska bekvämt att spela med tunga pjäser mot en naken kung. Man behöver inte göra så mycket utan känns som matten bara trollas fram. Som här i slutställningen, se diagram, efter att han spelat 48. Dh4. Min motståndare verkade inte alls förstå att damen behövdes i försvaret eller vilka faror som lurade. 48 - Ke7 var inget jag funderade på utan jag hade istället den fantastiska känslan att räkna fram en forcerad matt och allt bara stämde. 48 - Da1 49. Tb2 Da5 50. Kc2 Td2 Går inte att gardera matten och svart fick ge upp. Simsalabim eller de tunga pjäsernas kraft!
0 kommentarer