Historisk vänskapsmatch mot Filippinerna

Det är alltid lika fascinerad när man leker med tanke som plötsligt börjar ta form och den blir verklighet.  Så var det för mig och min goda vän Cristine från Umeå när vi chattade och tankarna på att anordna en lansdskamp mot Flippinerna växte fram.  Sagt och gjort. 

Tanken var att få ihop 20 spelare och i ärlighetens namn hade jag svårt att tro att vi skulle lyckas.   Dock var många väldigt positiva till att spela och stödde vår idé.  Kanske är det lite lättare att få ihop spelare också om man spelar online och lättare för människor att komma ifrån några timmar. Det gjorde att vi fick ihop ett svenskt lag med 20 spelare !  
 
Jag var faktiskt otroligt nervös när matchen började och man kan fråga sig varför.  Ibland undrar jag om man blir mer nervös att spela online schack än närschack..  Problemet med online schack är naturligtvis att man kämpar med tekniken på ett annat sätt än i närschack.  Man kan sätta bort en pjäs i närschack men sällan att man slinter med handen och tappar på halva vägen som man kan hända på internet. 

Dock flöt allt på bra och det var en rolig känsla att spela och samtidigt veta att 19 lagkamrater spelade samtidigt.  Lichess är också en väldigt bra site att spela på och känns tydlig och klar.  

Vi förlorade matchen stort och det var bara att konstatera att vi inte riktigt räckte till mot Filippinerna.   De är också väldigt aktiva och har en egen Facebooksida, United Queens Chess club,   med massa olika aktivitteter som de anordnar.  Jag har spelat igenom många partier från matchen och märker att de hade förmågan att hålla huvudet kallt i många parter och bättre rutin.  

Själv fick jag vara med om både dålig teknik i damslutspel och synvilla.  Jag kan visserligen skylla på tidsnöd men så här i efterhand ser det ju så otroligt enkelt ut.  

 
 
Jag spelar vit och här spelade jag 43 b7,   det allra enklaste är ju att schacka på a8 och sedan ställa damen på b8..  Dock vinner mitt drag om jag inte hade råkat ut för en synvilla.  Partiet fortsatte med 43 - De1 44 Kh2 De5 45. Kg1 ? och efter dragupprepning slutade partiet remi.  Jag var helt övertygad om att det var den välkända remiställningen men då står ju damen på f4 . Det slog mig inte förrän långt senare när jag gick igenom partiet att jag bara kunde spela 45. g3.   Då försvinner alla schackar för svart.  Nästan komiskt och vilken synvilla !  

Jag har varit väldigt trött efter matchen och det jag kan säga är att det var jobbigt att vara lagkapten och mycket att tänka på.  Beundrar alla som är lagledare och vilket jobb som görs i det tysta.  Ibland får en del ju även vara domare under allsvenska matcher och spela samtidigt själva.  Det är inte bra och borde inte vara så.  Schack behöver fokusering.  Jag minns när jag och Eva Jiretorn arrangerade våra damturneringar, och Eva satte bort en pjäs under partiet för hon fick en fråga om tuneringen från en av deltagarna.   

Förutom att det var mycket arbete med turneringen var det en fantastisk känsla att skapa detta och känna hur roligt alla tyckte det var att spela.  Vi fick ihop ett bra lag och Inna Agrest var ankare och vann alla sina partier.  Verkade också som många vill spela fler matcher och så även jag själv.  Vi får glädjande nog möjlighet  redan nu på söndag om en vecka då det blir en landskamp mellan de nordiska länderna.  Verkligen roligt! 

Som vanligt kopplar jag av med en serie på Netlflix mellan schackpartierna.  Saknade La casa del Papel och de åtta avsnitten bara flög iväg. Nu har jag hittat El Dragon, en spansk serie som är vansinnigt spännande.   Säsong 1 hade 32 avsnitt och säsong 2 hela 44 avsnitt.  Kan verkligen rekommenderas om man vill ha något spännande.  
 
 
0 kommentarer