Damlandskamper på löpande band

Knappt har vår förra landskamp-  som jag och WIM  Cristine Mariano- Vågman anordnade- lagt sig förrän jag blev kontaktad av Dammarks förbundskapten Peter Thorsbro som ville bjuda in till  nordisk landskamp.   Mycket trevligt initiativ anordnat av den förre samt från Norge  WIM Sheila Barth  Stanford, och Linda Fagerølig Sæthren.
 
I och med detta var en mer officiell landskamp än den mot Filippinerna ville jag inte ta på mig rollen som lagkapten utan av naturliga skäl överlåta den till vår egen förbundskapten.  Nu blev det inte så då han inte var tlllgänglig under helgen samt att jag fick ta det mesta av förarbetet.  Det ordnades sig till sist och vi i Sverige kunde ställa upp med 20 spelare vilket är väldigt bra.   Dock blev inte resultatet  så bra då vi hamnade på sista plats men det är bara att se det som en sporre.  Jag tror faktiskt att dessa två landskamper har inspirerat många  kvinnliga spelare att börja spela mycket online.  
 
En annan glädjande sak var att många unga junioner var med och gjorde bra ifrån sig.  Lainia Valcu som är född 2009 spelade t.ex väldigt bra mot rutinerade  och starka WGM  Lenka Ptacnikova.  Lavina höll länge emot i ett remibetonat tornslutspel men isländskan pressade hårt och vann till sist.  
 
Norge vann hela turneringen före Danmark och en mycket stark prestation av det norska laget.  Det ser ut som man satsar mycket på damschack i Norge precis som i Danmark. Något som alla lagen var överens om, är  att det är en bra form att så många som möjligt kan få möjilghet att spela och det skapar en bra sammanhållning. 
 
Själv gick det inte så bra för mig och jag vill inte skylla ifrån mig men jag var väldigt trött både före och under matchen. Hade tänkt avstå från spel men kunde inte låta bli.  Även om det inte gick så bra är jag glad att jag spelade för jag hade många intressanta partier.  

Mot en spelare från Finland som jag tyvärr inte vet vem det är, fick jag upp ett tornslutspel som var remi.   Det är nackdelen med sådana här lagtävlingar att man inte vet vem man spelar mot.  Tornslutspelet var remi vilket jag kände till men jag slant med handen och satte bort ett torn.  Förargligt men jag hade så lite tid kvar att jag hade ändå förlorat på tid.  Det var hur som helst roligt att spela och att vara med,  och jag ångrar inget.  

Det var många partier och turneringen samlade 74 st vilket är väldigt bra.   

I det vinnande laget imponerade Anita Grønnestad som spelade nio partier och vann alla!  Inte dåligt.  Jag fastande för en intressant ställning i ett av hennes partier där hon har svart. 
 
 
 
Vit är vid draget här och spelade 56. .Sg3 och förlorade både bonde och partiet. Istället finns det trixga 56 fxe5.  Det är det som är så roligt med slutspel att man plötsligt kan offra en pjäs med intention att rensa brädet från bönder.  Om svart spelare 56- Kxh5 följer 57. exf6  Kg6 58. e5  Sxe5 59.  Kb4 Sc4 60. a4 och svart kan inte hindra att alla bönder byts bort.   En intressant försvarsresurs som är väl värd att komma ihåg när det gäller slutspel.  

Nu väntar en lugn helg med kommer att spela en del schack på internet.   Tycker det är väldigt roligt och spelar nu mest på Lichess.  Igår inledde jag dagen innan jag skulle börja jobba med att spela ett parti och jag vann ganske enkelt då motståndaren räknade fel i en slagväxling. Döm om min förvåning när han skriver cheater i chatten.  Riktigt otrevligt men jag valde att bara blockera honom.  

Apropå landskamper på löpande band såg jag att Sverige har utmanat Danmark för en träningsmatch och jag antar att samma sak är på gång för damerna .  Det blir spännande att följa båda matcherna och roligt att det blir av ! 
1 kommentar
Sune

Hej! Om man är väldigt snällt lagd - kan man tolka det där 'cheater' som att han menade du spelade lurigt... ;-))

Svar: Det låter bra, Sune, och jag tror på positivt tänkande. Han såg mig kanske som att jag trollade. :-)
Susanna Berg Laachiri