Nationaldag och damturnering

Nationaldagen fick firas med en damturnering online i år.  Det är inget jag klagar på alls.   Tvärtom vill jag verkligen tacka Deniz Arman för detta fina initiativ.   
 
Det blev en mycket lyckad och uppskattad turnering med spelare från många länder.  En stor dominans från Turkiet vilket är naturligt eftersom Deniz har många kontakter där.  Många även från Filippinerna och en del bekanta namn från landskampen mot Filippinerna vi hade för inte så längesedan.  Ser det som ett sätt att skapa nätverk och knyta kontakter. Där har verkligen Deniz gjort mycket när han visat sitt stöd för damschack på detta sätt !  Skulle vara roligt om det kan bli en till sådan här turnering ganska snart.  
 
Jag är alltid väldigt nervös när jag ska spela turneringar online.  Vet inte riktigt varför.  Kanske för att det är något  " spöklikt" att inte se sin motståndare.  Speciellt när de spelar snabbt och effektivt och man blir krossad.  Kanske kan man vänja sig och komma på något trick för att ta bort nervositeten.  Känner att jag saknar lugn och fokusering och det är en viktig bit när man spelar schack.  

Jag tog 4 poäng av 9 i turneringen. Inte så mycket men jag är nöjd med tanke på att jag inte är någon blixtspelare.   Nu har jag fått upp hastigheten och vann t.om en del partier på tid.   Dessvärre ömsom vin och ömsom vatten då jag förlorade en del partier på tid men så är det ju.   

Efter tävlingen fick jag ett meddelande och en utmärkelse från chess.com  som hette Killerpawn och ett grattis att jag gjort matt med en bonde.  Hade nästan glömt bort det i hastigheten och visst är det så att det är inte ofta man gör matt med en bonde.    

Partet var verkligen upp och nedvänt då jag vann dam tidigt men hon fick ett visst motspel. Mycket  beroende att jag tappade koncepterna i tidsnöden och krånglade till mycket.   Ibland är verkligen min teknik helt fruktansvärd.. Till sist löste det sig ändå..  

Jag har svart i nedan ställning.   
 


61. - Lg6 21. Txg6 fxg6  Killerpawn som sagt! Helt otroligt att jag vinner damen och så gör en liten obetydlig bonde matt.. 

Vi var tre från Sverige med i turneringen.  Ofelia Thörnqvist lyckade bra i detta hårda gäng och kom tolva med 5 poäng.   Kunde ha blivit ännu mer med tanke på ställningen nedan.
 
 
  
 
Här har Ofelia svart mot WGM Iozefina Paulet från Nederländerna.  Vit spelade här 29 Td7 ? Vilket är ett stort misstag med tanke på att 30.- Tb1 ! finns med avdragsschack och damvinst.  Istället spelade Ofelia 30 - Dc8  och förlorade efter 31 Dxf7.  
 
Den tredje svenska var Pia Fransson som även streamade samtidigt som hon spelade.  Jag såg på hennes streaming efteråt och extra roligt när hon kommenterade partiet vi spelade.  Jag vann det partiet på tid men stod på klar förlust med pjäs under och Pia spelade bra men tänkte för länge.    

Det blev tre poäng för Pia men tilläggas bör att hon av någon anledning inte fick spela i rond 1.   Ställningen nedan slutade med remi men det fanns en trevlig vinstväg.  
 
 
 
Här spelade PIa som svart 46 -Ta2 men det finns en vinstväg nämligen 46 - Th1. 47 Kg4 Tg1 48.Kf3  Txg6 med vunnet bondeslutspel.  Bra manöver att ha i åtanke när man leder med kvalité. 
 
Turneringen vanns av WGM Adriana Nikolova från Bulgarien.  En extra stark bedrift i mina ögon med tanke på att hon streamade samtidigt.   Hon är också professionell schackcoach. 

Jag avslutade kvällen med att se streamingen som Deniz hade på sin kanal Fedamaster och jag kan bara ge högsta beröm. Snabba och proffsiga kommentarer och lugn och saklig.  Han lyfte också fram oss alla spelare och man såg hur mycket han tyckte om spänningen i partierna.   

Det blir mycket lagmatch just nu. Lite senare ikväll ska jag spela för Stockholm i en lagmatch vi spelar varje måndag och fredag.  
0 kommentarer