Internetschack en ny social träffpunkt

Under Rilton fick jag höra att det trevligt nog skulle ordnas en  dam -och- tjejträff och bjudas på fika i samband med när Sweden Wasabis spelade sin match på Time hotell .  Det var Wasa SK  och fantastiska Peter Hlawatsch som ordnade detta och mycket trevligt. Vi kvinnliga spelare som var där hann  både med att prata och att kolla på matchen tillsammans. 
 
Jag spelar mycket på internet men har faktiskt aldrig varit så intresserad av kolla på sådana partier.  På något märkligt sätt känns det inte som riktigt schack för mig.  Det är ingen kritik utan bara min personliga åsikt. Kanske man kan säga att det är schack i en annan form än vanligt tävlingsschack.  
 
Nu var det väldigt spännande att kolla på partierna och rolig att kunna applådera tillsammans med publiken.  Det sistnämnade är man inte direkt van vid som schackspelare.  Erik Blomqvist fick t.ex många applåder för en tjusig matt på h-linjen.  Pia Cramling och Anders Grandell var utmärkta som kommentatorer och hade bra koll på partierna. 
 
Det var också en bra sak att  vår stormästare Erik Blomqvist fanns på plats och spelade sina partier och vi åskådare kunde få prata med honom efter partierna.  Jag frågade honom om det kändes som vanligt att spela och han svarade ja men största skillnaden var att man var rädd för att tekniken inte skulle fungera. Roligt att han var där och tänk vad kul för våra ungdomar att få möjlighet att prata med honom på det sättet
 
Trevligt ordnat som sagt och det förvånade mig att det kunde vara så socialt och det är inte vad man förväntar sig av internetschack.  Kanske vår nya form att träffas för framtiden? 
 
Jag kan nog ändå säga att jag inte skulle vilja se en sådan tävling hemma utan föredrar live-turneringar när jag ser tävlingar på internet.   Det är något speciellt att se spelarnas kroppspråk och  " nerverna" som man faktiskt gör.  Tror faktiskt att det schacket är mer krävande och för mig det riktiga schacket. . När det gäller den sociala aspekten skulle man kunna ses i sina klubbar och kolla på partier i aktuella tävlingar tillsammans.  Jag vet att man har haft sådana träffar på Schacksalongerna här i Stockholm t.ex.  
 
Idag har jag haft en lugn och avkopplande lördag.  Känner mig lite besviken att jag inte fick mer proäng i RIlton, tog bara femtio procent.  Nu har jag hittat en turnering jag spela nämligen Påskturneringen i Norrköping.  Det passar mig bra som tycker om långpartier eftersom det är sex partier och bara två snabbschackspartier.  Hotell är bokat och jag ska boka tågbiljetter nu i helgen.  Alltild roligt att ha en turnering att se fram emot.  
 
Har löst schackproblem på Chess24 idag och känner mig stolt.  Inte att jag klarade problemen utan att jag klarat makens högljudda rop när älsklingslaget Barca spelar.  Messi är tydligen inte i form.  Hur som helst är det bra att lära sig fokusera och koppla bort andra ljud när man löser problem.. 
0 kommentarer