En mycket trevlig turnering en helg i november

Lite sent då tiden har gått men jag blickar tillbaka  och vill gärna skriva och berätta om en mycket trevlig turnering jag spelade i slutet av november förra året. 
 
Det var i min barndomsklubb Kristallen som årligen anordnar en turnering som heter Göstas minnesturnering.  Gösta Westerholm var en eldsjäl för klubben från bildandet 1931 och framåt.  Det var första gången jag var med och det känns extra fint eftersom Kristallen är en klubb som betytt mycket för mig.   
 
Det visade sig bli en mycket trevlig turnering som jag gärna spelar igen.  Stod i programmet att man strävade efter en trevlig atmosfär och det stämde mer än väl.  En annan sak som jag vill lyfta fram är det buffébord som dukades fram till lunchpausen.  Jag är inte så förtjust i  dessa fantasilösa formbröd som många gånger - eller ska man säga alltför ofta - serveras till de allsvenska matcherna.   Så var inte fallet här utan det var ett lunchbord som gjorde att man drog efter andan och undran om detta var möjligt.   Ett stort tack till Anders Dromberg och hans dotter som ordnade detta.  Det blev väldigt uppskattat och det var en trevlig stund att sitta i lugn och ro och småprata med deltagarna.  
 
Jag har tidigare skrivit om när jag var junior och vi hade träningspass med Robert Danielsson varje fredagkväll.  Jag överdriver inte när jag säger att att det var en magisk stund för mig.  Varja fredag när jag gick hem tänkte jag att ska jag behöva vänta en vecka till nästa gång..  Härlig känsla som jag är tacksam att få ha upplevt.   
 
Lustigt nog har Robert och jag aldrg fått mötas under alla dessa år men nu fick vi göra det för första gången.  Jag hade hoppats på ett spännande parti men efter att jag spelat passivt  i öppningen var jag helt chanslös.  Robert visade också  god form i turneringen och hamnade på samma poäng som Peter Kruse men kom tvåa efter särskiljning.   
 
En annan rolig sak med turneringen var att det var rekord när det gällde kvinnligt deltagande.  Förutom jag själv var Helena Hellmér, Vida Radon och Paula Svensson  med.  Man kan inte klaga på aktivitet hos oss damer då både Vida och Paula satt på ett plan till Monaco några dagar senare för att spela med i Dam- EM  i snabbschack.  
 
Jag hoppar lite framåt i tiden och avslutar med ett vackert bondeslutspel.  Jag skickade ett meddelande via Facebook till min klubbkamrat Christer Johansson och frågade hur det gick i förra ronden av allsvenskan.  Hans lag mötte Järfälla SS och han spelade på första bord mot Farhand Rouhani.  Till svar skickade han nedan diagram och skrev att han missade en studieartad vinst som vit. 
 
 
 
Det är mycket vackert och 32. f5 ! ligger i luften och känns naturligt.  Dock är det inte så lätt att räkna på allt med 1,5 minuter kvar på klockan.   Christer skrev att han kollade på 32.  - gxf5 33. gxf5 exf5 34. e6 f4 och sedan inte såg hur han skulle komma vidare.  Här finns det vackra 35. a4 !  Som Christer själv påpekade så går det våldsamt fort och vit vinner.  Istället spelades 32 . h4 ?  och svart tilläts komma till d5 med kungen och vann partiet.   
 
Visar hur intressant det är med bondeslutspel och inga lätta beslut att fatta när man har tidsnöd.   Bondeslutspel är fascinerande och som jag brukar skriva finns det ingen väg tillbaka.  Mycket spännande med andra ord! 
 
 
 
1 kommentar
Mathias

Hej,
Tack för ditt engagemang för svenskt damschack. Det värmer och glädjer mig.
Ville bara ha det sagt. 🙂

Mvh Mathias, Oskarshamn

Svar: Tack Mathias och jag blir glad av dina rader!
Susanna Berg Laachiri